Sök

Cdon ökar förlusten – skyller på Google

Cdonehandel

Fredrik Norberg, vd Cdon. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Den amerikanska techjätten ändrade kurs och Cdon har fått sota. Det är ett av budskapen när Cdon rapporterar en brant ökande förlust. Vd:n varnar för att det kan ta månader att komma till rätta med problemet.

Cdon såg förlusterna svälla i det första kvartalet. Det står tydligt när bolaget släpper de senaste siffrorna strax efter lunch på torsdagen. 

Bolagets rörelseförlust landade på minus 27 miljoner. Det kan jämföras med en förlust på minus 5,1 miljoner kronor motsvarande period förra året. 

Nettoomsättningen ökade till 95,8 miljoner, från 91,5 miljoner året innan. 

Marknadsplatsen Cdon brukar själva lyfta fram måttet GMV, gross merchandise value eller försäljningsvolym, i sina kvartalsrapporter. I den färska rapporten sjönk GMV med 3 procent till 397,2 miljoner. Organiskt så minskade försäljningsvolymen med 27 procent. 

I rapporten pekar Cdon-vd:n Fredrik Norberg på flera orsaker på den negativa utvecklingen. 

Det handlar bland annat om Google, som ändrat sina algoritmer. Cdon har rätt verktyg för att minska effekterna och har gjort flera tekniska förändringar men det kan ta flera månader innan de slår igenom fullt ut, varnar vd:n. 

Han skriver att koncernen redan sett positiva tecken hos Fyndiq – men att förändringarna var lättare att genomföra där. 

Vidare så skriver Fredrik Nordberg att nedstängningen av Malmökontoret och flytten till en ny plattform svalt mycket resurser under Q1, en förklaring till den negativa utvecklingen.

Det var för drygt ett år sedan som bolaget gick ihop med konkurrenten Fyndiq. I samband med affären meddelade bolaget att det skulle sänka kostnaderna med cirka 40 miljoner kronor till slutet av 2024. Breakits Martin Hävner kommenterade affären med att den var lovande – men att mycket jobb återstod

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer