Sök

Lyko avancerar i grannländerna: ”Valt att prioritera tillväxt”

Lykoehandel

Rickard Lyko och Erika Lyko. Foto: Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Rickard Lykos skönhetsimperium fortsätter att växa, visar den färska delårsrapporten.

E-handeln Lyko, som säljer allt möjligt inom skönhetskategorin, fortsätter att öka i ett säsongsmässigt svagare kvartal. Det visar de färska siffrorna från delåret.

Här är några nedslag från rapporten: 

  • Nettoomsättningen uppgick till 824 (680) miljoner kronor.

  • Rörelseresultatet kom in på 15,8 (13,2) miljoner kronor. 

  • Rörelsemarginalen uppgick till 1,9 procent (1,9 procent).

Bruttomarginalen backade jämfört med jämförelsekvartalet, vilket bland annat förklaras av att  kunderna fortsätter att leta kampanjer i större utsträckning.

”Vi är på väg åt rätt håll med arbetet vi inledde i fjärde kvartalet med att stärka bruttomarginalen genom justeringar av aktivering och prismatchning i sortimentet”, kommenterar vd:n Rickard Lyko.

Bolagets personalkostnader ökade, enligt rapporten.

Framåt i Norden

Det är inte bara Sverige som är i fokus för Lyko. I Norden växte försäljningen med 24 procent samtidigt som rörelsevinsten ökade med 48 procent. 

”Vi ser fortsatt goda förutsättningar att ta marknadsandelar i Norden och vi har valt att prioritera tillväxt.”

Lyko har öppnat fysiska butiker och fått rubriker för det tumult och den uppståndelse som kommit med premiärjippona. Det verkar ändå vara en vinnande strategi, enligt toppchefen. 

”Butikerna går fortsatt väldigt bra och utgör ett suveränt komplement till e-handeln. Under kvartalet har vi genomfört många aktiveringar och evenemang i våra butiker som fungerat väldigt väl och bevisar styrkan i vår omnikanal-modell”, skriver vd:n och fortsätter:

”Framgångarna i Finland fortsätter, där vi fick se över 500 personer i kö när vi i april öppnade vår nya butik i Åbo.”

Trögare på kontinenten

Resten av Europa finns på kartan men där går det trögare. Lyko prioriterar en lägre tillväxttakt för att ha kostnaderna under kontroll, enligt vd:n. 

”Det finns en position för oss på dessa marknader och vi förfinar våra strategier för nå dit med bibehållet lönsamhetsfokus.”

LÄS ÄVEN: Erika Lyko är e-handelsraketens dolda medgrundare (och storägare): “Kul att försöka ta oss så långt som möjligt”

LÄS ÄVEN: Lyko lanserar AI-expedit – “Största förändringen sedan vi startade”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer