Sök

Annonssamarbete med Epicenter

AI-experten: ”Det är för täta skott mellan AI-experter och domänexperter”

EpicenterAInätverk

Ingrid af Sandeberg under Breakit AI Day.

Hannah Runsten

Fascinationen över generativ AI är betydligt större än det faktiska användandet hos svenska bolag. Många har lika höga ambitioner, där de har svårt att gå från insikt till handling. Men steget att implementera det på ett smart sätt behöver inte vara stort, enligt AI-experten Ingrid af Sandeberg.

Under Breakits event AI Day som hölls på innovationshuset Epicenter i Stockholm den 11 april berättade Ingrid af Sandeberg – styrelseordförande i Stockholm AI samt kapten för Epicenters kluster AI Cockpit – att viljan hos svenska företagsledare att implementera AI i sin affärsmodell eller verksamhet är stor. Den faktiska implementeringen har dock inte gått i samma takt.

Enligt en global studie av BCG säger hela 89 procent av företagsledarna att de ser AI och generativ AI bland topp tre viktigaste teknologier 2024. Men bland svenska vd:ar är det bara 18 procent som anger att de i någon mån implementerat det i organisationen, enligt PWC. Globalt anger 32 procent att de gjort det. Ser vi till hur många som uppdaterat sin teknikstrategi på grund av de nya AI-verktygen så är det bara 16 procent. Globalt ligger motsvarande siffra på 31 procent.

”Det finns alltså ett tydligt gap mellan företagsledarnas ambitioner och i vilken utsträckning de faktiskt kommit igång. Och svenska företag ligger efter jämfört med hur det ser ut globalt”, säger Ingrid af Sandeberg.

Hitta områden där AI kan göra relevant nytta

En anledning till att det inte skett någon rivstart i fråga om AI-implementering hos svenska bolag menar Ingrid af Sandeberg handlar om okunskap.

”Många är fascinerade av AI och generativ AI och vet att det är något man 'bör' använda sig av, men det halkar ner på prioriteringslistan för att det första steget att börja upplevs som för stort. Man vet inte var man ska börja.”

Att se över var i affärsplanen AI kan generera störst värde är ett bra första steg, enligt Ingrid af Sandeberg.

”Det är få startups idag som själva positionerar sig som AI-bolag, även om många av dem använder AI som en central del i sitt värdeerbjudande. AI blir ett nyckelverktyg för att lösa ett problem eller realisera en nytta för sig eller sina kunder. Det är till den punkten redan etablerade bolag skulle behöva förflytta sig: att förstå hur och var AI kan lösa en uppgift bättre än befintliga lösningar och ta action där det finns tydliga möjligheter till exempelvis effektiviseringar.”

Att börja med att se över var AI kan generera mest värde för er är en smart start, enligt Ingrid af Sandberg. 

Sänk tröskeln

För att sänka tröskeln och effektivisera implementeringen av AI för flera har man hos Epicenter startat klustret ”AI Cockpit”. Ingrid af Sandeberg beskriver det som ett forum för nätverkande och ömsesidig kompetensutveckling kring AI.

”Ambitionen med AI Cockpit är att det ska vara en plattform för medlemmar att skapa kunskap tillsammans. Med utgångspunkt i konkreta fallstudier får AI-experter och domänexperter en gemensam referensram utifrån vilken de kan utbyta perspektiv och kunskaper med potentiella kunder, leverantörer och partners. Medlemmar lär sig av varandra och hittar nycklar och konstellationer för att kunna accelerera sitt bolags tillväxt- och AI-resa. Satsningen går i linje med Epicenters övergripande syfte, att utgöra en plats för innovation, nätverkande och värdeskapande.”

Ingrid af Sandebergs 5 tips för att skapa värde med hjälp av AI:

  • Var nyfiken. Det är en viktig grundinställning att vilja undersöka och vara öppen för att lära dig mer.
  • Fråga. Hör med andra hur och till vad de använder AI eller inte, samt varför det funkar eller inte för dem. 
  • Testa. Prova dig fram, både som privatperson och som företagare. Att ”misslyckas” i liten skala är en investering. Det finns massor av tjänster och verktyg som du kan prova utan en stor investering från start.
  • Visa. När du testat något, visa det för en kollega, partner, eller någon i ditt nätverk. Då har du chans att få feedback, kommentarer och följdfrågor som gör att du kan vidareutveckla det du provat eller tagit fram. Det kan också sätta lite positiv press på dig själv att färdigställa något så bra som möjligt.
  • Börja om. Iterera. Fråga igen, testa igen, visa igen. Backa och utgå från affärsplanen – där finns det oftast många öppningar om man tittar med nya ögon. Undersök om AI kan hjälpa er att göra något ni ändå vill göra, bättre. Fråga, testa, visa – kanske för din chef, ordförande, eller team den här gången.

Vill du veta mer om AI Cockpit, Epicenters AI-kluster? Nästa informationsträff sker den 24 april. Läs mer och anmäl dig här!

OM EPICENTER STOCKHOLM

Epicenter är Stockholms första digitala innovationshus. En kreativ mötesarena för snabbväxande digitala företag och storföretag som vill samarbeta, utvecklas och växla upp sin digitala affär. Medlemmar i Epicenter erbjuds allt från smarta kontor till innovationslabb, event och utbildningsprogram. Epicenter har 6 000 medlemmar och finns i Stockholm, Oslo och Helsingfors.

Läs mer