Apple gör om App store – guldläge för blödande Spotify

Breakit - Apple gör om App store – guldläge för blödande Spotify

Daniel Ek kan få mer pengar av Apple. FOTO: JANERIK HENRIKSSON/TT

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify kan bli storvinnare när Apple gör de största förändringarna i App-store någonsin. Nu ska app-makarna får behålla mer av intäkterna.

Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon kanske inte blir bönhörda i sin kamp mot Sveriges regering för bättre villkor kring personaloptioner.

Men Spotify, som fortfarande blöder pengar, får nu en högst välkommen nyhet från Apple. Kraftiga förändringar i villkoren för App store gör att intäkterna från kunder som använder Spotify via Apple-enheter kan nu öka kraftigt. 

Financial Times (betallänk finns här) rapporterar att Apple ska göra dramatiska förändringar i sin app-handelsplattform App store, något som kan påverka alla företag som lever från intäkter från appar samt har app-store som säljkanal för sina digitala tjänster.

Enligt Financial Times är de kommande förändringarna de största i App stores åttaåriga historia.

Här är huvudpunkterna, som Apple gick ut med sent i går.

  • Apples kommission på försäljning via App store, som länge legat på 30 procent, ska sänkas. 
  • Alla betal-appar som erbjuder ”pågående tjänster” eller ”regelbundet uppdateras” ska få behålla 85 procent av prenumerationsavgifterna när kunden har betalat i över ett år. 
  • Tidigare har bara vissa appar, till exemepel musiktjänster, kunnat ta betalt för abonnemang. Då har utvecklarna fått behålla blott 70 procent. 

Förändringarna i App-store borde innebära att ett flertal svenska techbolag kan öka sina intäkter från Apples viktiga plattform.

”Den mer generösa intäktsdelningen kan förändra lönsamheten för streamingtjänster som Spotify och Pandora, som opererar med låga marginaler på grund av licenskostnader”, skriver Financial Times.

Även medieföretag som kämpar för att hitta en affärsmodell för internet kan påverkas positivt, såväl som mobilspelsutvecklare.

Enligt Financial Times står Phil Schiller, Apples marknadsdirektör som i december tog över ansvaret för App store efter Eddy Cue, bakom förändringarna.

Bakgrunden kan möjligen hittas i det faktum att App store blir viktigare för Apple i takt med att intäkterna från försäljningen av Iphones och Ipads har minskad under de senaste månaderna. 

De intäkter som Apple tappar genom att ge app-utvecklarna en större andel ska kompenseras av en helt ny intäktsström. Likt Google gör med sina sökresultat ska Apple införa möjligheten att köpa sig till topplaceringar i sökresultaten i App store. 

Merparten av världens smartphoneanvändare har dock inte telefoner från Apple. Android-telefoner är dominerande på global nivå. Efter Apples utspel väljer även Google att införa liknande villkor i sin app-handelsplattform Google Play, uppger Recode.

Fotnot: Apples nya villkor träder i kraft på måndag (13 juni) för app-tillverkare med kunder som har betalat en prenumeration i minst ett år. När denna artikel publiceras är det inte känt när Google Play inför sina nya villkor.

Läs fler artiklar
LÄS MER