Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Breakit avslöjar (starka!) siffrorna – så går det: “Otroligt stolt”

Artikel bild
Delar av team Breakit! Foto: Tobias Lundgren

Det blev ett starkt 2023 för Breakit, som ökar resultatet rejält och fortsätter växa prenumerationsaffären.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Minskad omsättning, men ett rejält stärkt resultat.

Ungefär så kan man sammanfatta Breakits 2023.

Omsättningen minskar från 41,4 miljoner kronor till 36,8 miljoner kronor, samtidigt som resultatet efter finansiella poster stärks från 3,1 miljoner kronor till 5,4 miljoner kronor.

Det är Breakits starkaste resultat någonsin, om man exkluderar redaktionella stöd från tidigare års rekordsiffror. 

Bakgrunden till de stärkta marginalerna är bland annat en minskad kostnadskostym i kombination med en växande prenumerationsaffär. 

“Jag är otroligt stolt över vad vi som team presterat under året. Det har verkligen varit ett fokusår, där vi lagt mycket kraft på att förädla det vi gör bra, men där vi också vågat kapa bort sådant vi inte ska göra”, säger Jon Mauno Pettersson, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på Breakit.

Snabbast växande affärsområdet är prenumerationsaffären, Breakit Premium, som växer från 8,6 miljoner kronor till 11 miljoner, en ökning med drygt 28 procent.

“Vi gör mer och bättre innehåll för vår målgrupp än någonsin tidigare, samtidigt som vi investerat i en bättre produkt och ett vassare erbjudande. Det har gett resultat."

Senaste året har Breakit bland annat lanserat företagskonceptet Business, AI-artiklar, det nya formatet Sessions och gör fler och tyngre rapporter.

Event- och annonsförsäljningen gick starkt under året, även om marknadsläget och konjunkturen haft negativ påverkan.

“Vi har en unik målgrupp i form av Sveriges entreprenörer, ledare och investerare i det nya näringslivet. Det är de vi riktar oss till i allt vi gör, och det är en köpstark målgrupp som många företag vill nå, både fysiskt via våra event men också via våra digitala kanaler", säger Jon Mauno Pettersson.

Fokus framöver blir att utveckla Breakits befintliga koncept och investera i prenumerationsaffären.

“Det är fortsatt tuffa tider och stenhård konkurrens. 2024 kommer att bli ett investeringsår, där vi kommer att lägga ännu mer kraft och resurser på att utveckla bland annat vår redaktion och prenumerationsaffär, vilket kommer att gynna Breakit över tid.”

Läs mer