Jacob de Geer: Izettle ska vara lönsamt om ett år

Breakit - Jacob de Geer: Izettle ska vara lönsamt om ett år
Izettles medgrundare Jacob de Geer. Foto: TT
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Trots värderingsraset i fintech-sektorn ser Izettles vd Jacob de Geer ljust på framtiden. Nu ska han vända bolaget från förlust till vinst. “Det är rätt skönt att inte vara ute och leta kapital nu”, säger han.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det är i samband med att det svenska betalföretaget fyller fem år som Izettle väljer att avslöja en rad nyheter, bland annat en fingervisning om hur det går med omsättningen.

Jacob de Geer vill inte avslöja exakt hur mycket företaget omsätter för närvarande, men säger att transaktionsvolymen ökade till 15,7 miljarder kronor förra året och att den väntas stiga till cirka 27,7 miljarder kronor i år.

Volymen är den totala försäljningen som går genom Izettles betalterminaler, som bolaget tar mellan 1 procent och 2,75 procent av.

Förutsatt att omsättningen följer betalvolymen ungefärligt bör Izettle ha haft en omsättning någonstans runt 380 miljoner kronor förra året och cirka 665 miljoner i år. År 2014 var omsättningen 190 miljoner kronor och förlusten 228 miljoner.

Nu ska bolaget vända till vinst.

“Vi söker lönsamhet före kundanskaffning. Om världen skulle kollapsa imorgon ska vi kunna slå av på all kundanskaffning och fokusera fullt ut på att gå runt”, säger Jacob de Geer.

Att vara fintech-entreprenör har blivit tuffare på sistone. Efter flera år av hajp och stigande värderingar har sektorn fått flera kallduschar. Det gäller främst större amerikanska fintech-bolag som Lending Club och Izettles amerikanska motsvarighet Square.

Squares aktie har fallit med över 30 procent den senaste månaden, och bolagets aktiekurs är nu tillbaka kring noteringskursen vid börsnoteringen förra året - en notering som dessutom skedde till lägre värdering än den föregående riskkapitalrundan.

Det har rest frågetecken för värderingen hos Squares konkurrenter, exempelvis Izettle. Izettle värderades till cirka 4 miljarder kronor när bolaget förra sommaren tog in 570 miljoner kronor i riskkapital.

Jacob de Geer tycker inte att jämförelsen med Squares värdering är rättvisande.

“Man måste skilja på Europa och USA. Investerare brukar säga att för varje dollar man investerar i Europa måste man, för motsvarande bolag, investera 3 till 5 dollar i USA. Det är helt enkelt högre värderingar där och därmed en helt annan fallhöjd”, säger Izettles vd.

Han säger att företaget siktar på att nå lönsamhet under första eller andra kvartalet 2017.

“Det är den plan som styrelsen har slagit fast och hittills håller vi den planen. Det är rätt skönt att inte vara ute och ta in mer riskkapital nu”.

En del av era investerare har varit med länge. Finns det inte en risk för att de vill sälja, samtidigt som värderingen har sjunkit?

“Det är inte det budskap vi får från investerarna. Det där med att riskkapitalbolag vill sälja efter fem eller sju år verkar ju vara på väg att förändras. Om du tittar på amerikanska investerare i techbolag börjar de snarare titta på en horisont om kanske 10-15 år. Det är positivt ur mitt perspektiv. Jag är otroligt peppad av att vara med och bygga nästa generations bank”, säger Jacob de Geer.

I samband med femårsfirandet meddelar Izettle också att bolaget lanserar en ny tjänst vid namn Kunder, som ska hjälpa småföretag att bygga lojalitetsprogram.

Förenklat handlar det om att även den lilla kaffebaren på hörnet får en mjukvara som gör det möjligt att samla in e-postadresser från kunder och ge digitala erbjudanden av typen “tredje kaffekoppen gratis”.

“Det här har i flera år varit en av de mest efterfrågade funktionerna hos kunderna. Kunder-tjänsten innebär att vi demokratiserar möjligheten att bygga kundklubbar, som vanligtvis bara stora företag har resurser för att bygga upp”, säger Jacob de Geer.

Det är just med nya mjukvaruprodukter, som Kunder och kredittjänsten Advance, som Izettle ska skruva upp lönsamheten. Mjukvaran bedöms vara en mer lukrativ nisch än att förmedla kortläsare.

“Vi ser att de kunder som använder våra tjänster för till exempel analys av försäljningen växer betydligt snabbare än det genomsnittliga företaget inom EU. De når snabbare steget där de kan öppna sitt andra bageri eller sin andra restaurang. Vi vill ju gärna tro att det är tack vare vår mjukvara som hjälper dem”, säger Jacob de Geer.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel