Sök

Smartare kalender i mobilen – nu tar skånska Flo in 6 miljoner

Almi InvestFloMalmö

Bill Lyons/Flickr

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

En grupp svenska affärsänglar och riskkapitalbolaget Almi investerar tillsammans 6 miljoner kronor i Malmö-företaget. Pengarna ska användas till att sprida bolagets app som hjälper stressade människor att hålla koll på vardagen.

Johan Gunnars, medgrundare och vd för Malmöföretaget Flo, startade bolaget när han tröttnade på att försöka organisera sin dag med kalender och to do-appar.

“Utformningen av kalendrar har sett likadan ut i tusentals år. Det är dags för en uppgradering”, säger han.

Syftet med appen är att samla möten, påminnelser, kontakter och e-post inom samma gränssnitt. Johan Gunnars hoppas att appen så småningom ska ersätta standardkalendern i människors telefoner.

Men han är noga med att påpeka att det inte handlar om något produktivitetsverktyg.

“När vi frågar vad folk behöver brukar män säga att de vill ha något som gör dem mer effektiva. Kvinnor säger att de redan är det men att vill se till att inget hamnar mellan stolarna”, säger Johan Gunnars.

I det här fallet har bolaget tagit fasta på det sistnämnda.

“Vi är själva småbarnsföräldrar som måste få i hop vår vardag”, säger Johan Gunnars.

Tillsammans med kompanjonen Sebastian Mutsson drog han i gång företaget förra sommaren. I första riskkapitalrundan tog Flo in 2,3 miljoner kronor.

I dag har bolaget fem utvecklare och tre designers. En del av arbetet är outsourcat till andra länder. Tidigare har Flo samarbetat med utvecklare i Bosnien, nu jobbar de istället med tekniker i Rumänien.

“Det funkar bra. Min kompanjon är från Rumänien och kan kulturen och språket. Vi flyger också in folk så att de är här hälften av tiden”, säger Johan Gunnars.

Att Flo har valt att hitta folk utanför landets gränser beror enligt Johan Gunnars till stor del på att det varit svårt att få tag på utvecklare i Sverige.

“Jag har pratat med andra som driver liknande företag och de har samma problem. Jag kan undra varför det inte finns fler programmerare när behovet är så stort”, säger han.

Även för de delar som rör designen har företaget varit tvunget att söka alternativa vägar.

“Vi har inte kunnat använda vanliga konsulter i den utsträckning vi hade tänkt. När vi säger till dem att 'det finns väl en kalender där i botten, men det får inte se ut som en kalender', så vad tror du att de kommer tillbaka med? Precis, en kalender. De har en förutfattad mening om hur saker ska se ut”, säger Johan Gunnars.

Flo har i stället arbetat med designstudenter på Malmö högskola.

“Vi lät förstaårsstudenter komma in med förslag och jag var sjukt imponerad över vad de kom på. De gör inte saker efter hur de tror att folk förväntar sig att de ska vara utan de gör efter eget huvud”, berättar Johan Gunnars.

Målgruppen är människor i åldern 21-45 som är mitt uppe i att bygga upp både karriär och familj. Tanken är att användarna ska kunna koppla ihop kalender och alla funktioner med andra människor i deras närhet.

“Det är viktigt att ha synkronisering i realtid så att de filer du lägger upp delas direkt. Det är inte du som användare som står i fokus utan din möjlighet till interaktion med de omkring dig, ditt personliga ekosystem”, säger Johan Gunnars.

Appen ska lanseras på 13 marknader samtidigt.

“Jag vill inte säga exakt vilka länder, men det är de som ligger mest i framkant när det gäller mobilanvändning”, säger Johan Gunnars.

För att kunna marknadsföra produkten har företaget precis avslutat sin andra såddrunda och tagit in ytterligare sex miljoner kronor från Almi invest, Lars-Erik Skjutare, Christer Arvidsson, Johan Andersson, Ulf Ljunggren, Pia Althin och Lars Bruzelius.

Läs mer