Sök

Annonssamarbete med Pareto Business School

Jag gick Pareto MBA – här är lärdomarna jag tar med mig

Pareto Business SchoolMBA

Hannah Runsten, Content Manager, Breakit. Foto: Tobias Lundgren

Hannah Runsten

Den senaste tiden har jag dykt ner i utvärderingar av affärsmöjligheter, go-to-market-strategier och bolagsvärdering – bland en hel del annat. Väl i mål kan jag konstatera att jag landat många värdefulla insikter rikare och med en påtagligt uppgraderad verktygslåda.

Spänd av förväntan och med ett visst mått av nyfikenhet kring vad denna åtta veckors mini-MBA hos Pareto Business School skulle ge, loggade jag i mitten av januari in till min första digitala träff med klassen. Det visade sig vara en härlig skara begåvade personer som jag idag – drygt två månader senare – är tacksam att kunna kalla en del av mitt nätverk.

Innehållsspannet var, som väntat, brett. Från att lära oss att se bokföring som något vackert (det satt för min del ärligt talat långt inne, men stort tack Mathias Eklöf, för att du tog mig en bra bit på vägen där), till att skriva ett tal till sin egen hundraårsdag (som vi också skulle föreställa oss var vår sista födelsedag) där fokus skulle ligga på värderingar och påverkan.

Att varje vecka ha blivit så där lagom mycket puttad över kanten i olika sammanhang – så att man fått tänka till och hitta lösningar, samtidigt som den personliga utvecklingen kommit på köpet – har varit givande på många plan.

Att göra det rätt kontra att göra det rätta

Något vi – tack vare Pareto Business School-medgrundaren Jens Bäckbom – regelbundet återkom till var frågan om att göra det rätt kontra att göra det rätta. Och det var bara ett exempel på Jens förmåga att under resan få oss att stanna upp och fundera, och utmana våra invanda mönster.

Primärt har vi fördjupat oss i olika områden för att få en bild av alla de nyanser som finns i att leda och utveckla ett bolag på ett framgångsrikt sätt. Men i vissa fall har det faktiskt handlat om att förenkla saker. Som när det kommer till företagskultur – en viktig faktor att ta i beaktning, som i grund och botten byggs på ett mycket enkelt sätt: kulturen skapar du genom det du gör – varje dag.

Efter att ha utvärderat affärsmöjligheter tog vi oss igenom strategier och tankesätt för att lyckas vända bolag som hamnat i stark motvind

Vi har under veckornas gång fått en skarp inblick i företagsekonomi, viktiga finansiella nyckeltal och att använda generativ AI i affärsrådgivande syfte (en ”assistent” som vi sedan haft med oss under hela resan).

Efter att ha tittat på och utvärderat olika affärsmöjligheter tog vi oss igenom strategier och tankesätt för att lyckas vända bolag som hamnat i stark motvind. Vi har gått igenom viktningsmodeller vid större beslut, förhandlingsmetoder, intervjuprocesser- och tekniker för nyckelroller, samt har tagit oss an radvis av praktiska övningar, ofta kopplade till verkliga bolag.

Vi har också dykt ner i närapå 30 mentala modeller – i form av olika sätt att tänka – rörande allt från affärsidéer- och möjligheter, till ledarskap. Under finalveckan riktade vi fokus mot bolagsvärdering, due diligence och aktieköpsavtal i syfte att förstå processerna kring M&A – att både köpa och sälja bolag.

Väl vid mållinjen känner jag mig upprymd och landad på samma gång. Kanske allra mest entusiastisk faktiskt, inför vad som ska kunna byggas framöver, med hjälp av nyvunna insikter, verktyg och ett vidgat nätverk.

Några av mina insikter och lärdomar längs resan:

  • Det finns stora vinningar i att lyckas göra era kunder till era fans. 
  • Se regelbundet över era ”moats”, alltså konkurrensfördelar och faktorer som gör ditt bolag starkt och motståndskraftigt i förhållande till konkurrenterna.
  • Du kan inte göra en bra affär med en dålig person.
  • Ett bra nätverk är en samling ess i rockärmen.
  • Ta bolagskulturen på allvar – den har en betydande inverkan på era framgångar. 


Hannah Runsten 
Content Manager, Breakit


Vill du veta mer om Pareto Business School och Pareto MBA? Läs mer här! 

(Psst… Pareto Business School har precis släppt en del av kursinnehållet, i form av mentala modeller, fritt att ta del av gratis. Nyfiken? Du hittar det här.)

 

Om Pareto MBA

Pareto MBA är en åtta veckors mini-MBA som ger en introduktion till ämnen som strategi, finans, ledarskap och marknadsföring, med fokus på praktiskt lärande genom casestudier av tillväxtbolag som Spotify, First Camp och Netlight.

Programmet bygger på en mix av självstudier, workshops och expertledda sessioner, och är utformat för att kunna genomföras parallellt med jobb.

Målgruppen är personer i ledande befattningar, entreprenörer och yrkesverksamma som söker en modern affärsutbildning.

Programmet drivs av Jens Bäckbom, tidigare fondchef på Almi Invest samt Mathias Eklöf, grundare av Hype Ventures.

Läs mer