Sök

Viggo Cavling: Många tycker att Zlatan har hybris - jag tror tvärtom

Krönika

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Viggo Cavling kommenterar superstjärnan Zlatan Ibrahimovic e-handelssatsning.

I går släppte Zlatan sin första klädkollektion A-Z. Det hände i modets huvudstad Paris och nådde hela världen via en livesändning på hemsidan och Facebook. Presentationen inleddes med dansuppvisning till minst sagt experimentell musik. Det var lika delar mode, konst och träning. Därefter kom stjärnan själv in på scenen med ett leende bredare än Amazonas mynning.

Från världens alla hörn strömmade det in frågor. En var förstås vad A-Z står för. Zlatan svarade från amatör till Zlatan. I detta svar finns mycket digital sanning. Kaxigheten och modet att sticka ut förstås. Men också det självklara: Zlatans namn är genialiskt.

När jag föreläser om banbrytande brukar jag prata om ensamseglaren Sven Yrvind. Han bytte efternamn när han passerat 60. Han hette tidigare Lundin och det finns en kille med samma efternamn som säljer olja och en annan kille som spelar Ultima Thule. Sven Yrvind ville inte bli sammankopplade med dessa två och bytte namn. Sven sökte på nätet och fann att Y var en av de minst populära bokstäverna. Zlatan behöver inte byta namn eftersom han har ett unikt namn som inleds med alfabetes mest egensinniga bokstav.

Att inte fler människor och företag överväger att byta namn för att nå ut mer och bli tydligare något som förvånar mig. I den digitala eran har vad du heter aldrig varit viktigare. Att koppla person till ett varumärke hade länge låg status i reklamkretsar. I en intervju i SAS kundtidning Scandinavian Traveler förklarar Zlatan varför detta i dag är fel.

“Volvo var ett litet företag innan de träffade mig. Först var det "Made by Sweden" och nu är det "Made by Zlatan" (haha). Första veckan efter att min reklam sändes så hade Volvo sålt mer än de normalt gör på sex månader. Det är inget jag måste skryta om men resultaten talar för dem själva. Men det är den typ av grejer jag söker, spännande projekt. Helst jobba med små bolag och göra dem... Enorma.”

Zlatan är mycket medveten om sitt värde. Det förklarade han nyligen så här i DI Weekend:

”Jag känner att jag kan ta saker som jag tror på och göra dem magiska. Men, återigen, jag gör det inte för att tjäna pengar. Affärsprojekten jag går in i, går jag in i för att skapa historia. Jag vill göra saker som inte har gjorts tidigare. Det är samma drivkraft som jag har i fotbollen, att ta det till en ny nivå, att göra saker som ingen annan gjort. Men det är svårare i affärer, för då gäller det att få alla att tänka precis som jag. På fotbollsplanen räcker det med att jag tänker på mig själv.”

En gammal sanning i reklamsammanhang var att ett varumärke inte skulle koppla sig för hårt till ett känt ansikte. För vad händer egentligen om kändisen åker dit för knark eller misshandlar sin partner eller…

Men sanningar blir snabbt gamla i den digitala eran. Ett varumärke som i dag lever utan digitala ambassadörer lever farligt. Många tycker att Zlatan har hybris, men jag tror det är tvärtom – de varumärkesägare som lever utan en eller flera starka ambassadörer har hybris.

Det är också spännande att höra vad de som arbetar med Zlatan berättar. Deras citat präglas av en enda sak: nyfiken. Zlatan vill veta allt om de produkter han arbetar med. Han vill inte bara vara ett ansikte – han vill vara en del av processen.

Jag tycker att den första Volvo-filmen från Norrlands var platt och fylld med klichéer, men den senaste är riktigt spännande. Dolda kameranfilmerna med säljarna på Vitamin Well är genialiska, de tar ordet viral till en ny nivå.

Zlatan är inte bara vår tids mest banbrytarande idrottsman. Han är också en digital banbrytare som tar begreppet storybuilding till en ny nivå.

Nu återstår det att se om han kan kränga kläder på nätet också. Gårdagens premiär var en bra start. Att de traditionella medierna sågar pressträffen för att den inte handlade om nästa klubbadress säger mer om dem än om Zlatans framtid som varumärkesbyggare.

Läs mer