Sök

Idol-domaren Andreas Carlsson investerar i svenska Soundtrap

Soundtrap

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska musikproduktionsappen Soundtrap får in den tidigare Idol-jurymedlemmen på sin ägarlista.

Den molnbaserade musikstudion Soundtrap, som tagit in över 20 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Truecaller-investeraren Magnus Bergman, har fått en ny delägare – musikproducenten och låtskrivaren Andreas Carlsson.

Exakt hur mycket pengar Andreas Carlsson, som arbetat med en rad världsstjärnor under sin karriär, investerar i Soundtrap vill varken han eller bolaget avslöja. Men enligt Andreas Carlsson rör det sig om en ”betydande investering”.

”Jag ser det här som bland det viktigaste jag hoppat in i”, säger han till Breakit.

Soundtrap kan beskrivas som ett moln- och webbaserad musikproduktionsprogram, där användarna på olika platser runt om i världen kan producera musik tillsammans, utan att nödvändigtvis sitta i samma studio.  

Enligt grundaren Per Emanuelson har bolaget dock framför allt riktat in sig på att skapa ett musikproduktionsprogram som är enkelt att använda. 

”Det finns många program för musikskapande, men de är gjorda för proffs och studiotekniker snarare än amatörmusiker och musiker. När man går in i de programmen är det som att gå in i en cockpit – det är rattar och spakar överallt. Vi har gjort det sjukt mycket enklare”, säger han.

Soundtrap, som tar cirka 80 kronor i månaden för sin premiumtjänst, riktar sig i dagsläget till två kundgrupper: Privatpersoner som gör musik och skolor.

I dagsläget kommer drygt hälften av bolagets omsättning (som i fjol var så gott som obefintlig) från respektive ben.

”I somras blev vi formella Google for education-partners, vilket är en fantastisk partner för oss. I dag är över 50 procent av alla devices som säljs till skolor i USA Chromebooks, och där är vi alltså en content-partner.”

Hur det går bolaget i dagsläget sett till omsättning vill Per Emanuelsson däremot inte avslöja.

”Jag vill inte gå in på några siffror, men vi har en extremt stark tillväxt just nu.”

Enligt Andreas Carlsson, som själv driver musikskolan Academy of Music and Business, är satsningen på skolor ett av skälen till att han tror på bolaget.

”Soundtraps produkt sänker tröskeln för att man ska kunna vara kreativ. Man behöver kanske inte längre spendera de där 10 000 timmarna för att bli riktigt bra, utan kan lära sig snabbare och fokusera på affärer.”

"Bolaget klickar verkligen i boxarna jag brinner för: Copyright, ung kreativitet och nytänk."

Vad kommer du själv kunna bidra med, tror du?

”Jag har över 20 år bakom mig inom media och talangformat, i min roll som producent, låtskrivare, skolmänniska och entreprenör. Så förutom reda pengar så vet jag att jag kan hjälpa det här företaget med det jag upplevt och kontakter.”

Investeringen sker i form av uppköp av befintliga aktier.

Läs mer