Sök

Nya miljoner in till systrarna Fahrmans badkläder: “Förstärker teamet”

Seaquellee-handelinfluencers

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Seaquelle utökar sortimentet – men lägger samtidigt satsningar på is.

Det går en trend just nu bland influencers att starta bolag inom bad- och underklädesbranschen. På kort tid att vi sett exempelvis Seaquelle, Ombreas, Toti, Salty Soul och Culotte ge sig in på marknaden.

Seaquelle lanserades 2019 av systrarna Sofi och Frida Fahrman, tillsammans med modedesignern Moa Orrbacke och entreprenören Pernilla Ahlqwist (som idag är vd).

Influencersyskonen hade då hittills bara gjort saker var för sig. Idag är de vad man kan kalla rävar i influencer-gamet då de var några av de första att tjäna pengar på det “nya” yrket. Båda har tiotusentals följare på Instagram och bloggar hos tidningen Elle.

Seaquelle, som är baserat i Göteborg, plockar nu in nytt kapital på 4,1 miljoner kronor.

De nya delägarna är en blandning av entreprenörer och affärsänglar som nu köper in sig som enskilda personer eller via bolag. Två av dessa är Åsa Falk och Camilla Alfjärd som driver konsultbyrån Ms Awe. Camilla Alfjärd kanske du känner igen från Breakits stora styrelselista. Hon basar även över The Climate Act och sitter i styrelsen för impactbolaget Recycla.

Vi utökar till butiksförsäljning

Pengarna ska i ett första steg användas till att stärka teamet på säljsidan. Man vill nämligen utveckla Seaquelle från en ren e-handel till att även innefatta butiksförsäljning, berättar vd:n Pernilla Ahlqwist.

“Seaquelle har nått till en punkt där man har en tydligt identifierad kundgrupp och hög popularitet. Nu utökar vi från e-handel till butiker. Försäljningen till dem kommer ske både via egna resurser och genom agentur”, säger hon.

Har ni återförsäljare klara?
“Ja, åtta stycken i Sverige och Norge, men vilka får vi återkomma till.”

Men man tar även steget till att utöka sortimentet – från bad till en hel garderob. Numera säljs, förutom färgglada bikinis och baddräkter, även kjolar, sweatshirts, skjortor, strandväskor och kepsar på sajten.

“Det känns superkul att bygga ut sortimentet. Vår idé är att erbjuda en garderob för ett havsnära liv, så vi har skapat flera komplement till badkläderna. Alla är designade för att fungera ihop med badkläder både on och off-beach”, säger Pernilla Ahlqwist och tillägger:

“Fler nyheter kommer släppas inför sommaren.”

Systrarna är bara småägare

Idag äger Pernilla Ahlqwist och Moa Orrbacke 35 procent vardera av Seaquelle. Styrelseordförande Jesper Jonsteg, vd för reklambyrån Oh Agency och grundare av investmentbolaget Rison, och influencern Fanny Amanda Nilsson har också en mindre andel.

Men Sofi och Frida Fahrman äger, kanske något förvånande, bara minoritetsposter. 5,3 procent vardera.

Vad är systrarnas roller i bolaget?
“Vi är tre personer som jobbar löpande. De övriga delägarna är aktiva i olika grad beroende hur behovet ser ut för tillfället. Just nu lägger Frida till exempel tid på ett event vi planerar. Sofi är ett viktigt bollplank när vi utvecklar nya kollektioner. Det varierar helt enkelt och det är så vi vill ha det.”

De står alltså inte för designbiten överhuvudtaget?
“Nej, precis, Moa står för den biten och Sofi kommer med idéer. Det är så det fungerar på i princip alla bolag. Vi har även gjort en kollektion med Fanny Amanda Nilsson.”

LÄS MER: Här är svenska influencers som verkligen äger sina bolag (och de som inte gör det)

Seaquelle har sedan start haft en dröm om att slå igenom i USA och tog i fjol hjälp av Second Home (grundat av bland annat Malin Eklund) som arbetar med att bygga strategier för svenska bolag i staterna. Men på grund av ett tuffare e-handelsklimat har man fått lägga det här lite åt sidan.

“Vi har istället valt att fokusera på kärnverksamheten och att bygga för framtiden. Och då är slutsatsen att fokusera på butik som komplement till e-handeln. Men vi vill nå en internationell närvaro inom rimlig tid.”

Vi håller oss från investerare som vill satsa på exit

Hur mycket Seaquelle omsatte under 2023 vill Pernilla Ahlqwist inte avslöja, då bokslutet inte är helt klart. Men hon säger att de ligger kvar ungefär på 2022 års siffror. Då nådde man intäkter 2,7 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 1,2 miljoner under 2022.

“Det är först nu vi kommer börja satsa på tillväxt. Vi räknar att det kommer speglas i siffrorna i större grad från 2025 och framåt. Vi vill ju bygga ett företag som står sig i många år och då gäller det att hålla tungan rätt i mun och inte tumma på kvalitet i vare sig produkter, varumärke eller team.”

E-handelsklimatet har varit tufft ett bra tag. Hur känner ni av utmaningarna?
“Vi ser oss faktiskt mer som ett design- och produktbolag än en ren e-handlare. Men självklart känner vi också av marknaden både i omsättning och i dialogen med investerare. Vi har hittills hållit oss borta från investerare som vill satsa på tillväxt och exit. De som gått in har en förkärlek till varumärket.”

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här.

Läs mer