Breakit - 8 viktiga tips – så kommer du i kontakt med en investerare
Jessica Nilsson, partner på riskkapitalbolaget Northzone. Foto: Viviana Canoilas

8 viktiga tips – så kommer du i kontakt med en investerare

Johanna Ekström
Johanna Ekström
11 mar 2017, kl 13:38

Behöver ditt företag kapital för att starta eller växa? Att hitta en investerare är en väg att gå – men de är inte alltid lätta att få på kroken. Så här gör du.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
11 mar 2017, kl 13:38

Att ta in en investerare (eller annat ord: riskkapitalist), det vill säga någon som lägger in pengar i ditt bolag i utbyte mot delägarskap, är ett sätt att få kapital till ditt företag.

Men vilket är egentligen det bästa sättet att komma i kontakt med en investerare?

Just det är den allra vanligaste frågan som Sabina Wizander, investerare på riskkapitalbolaget Creandum (numera affärsområdeschef på Kry), brukar få.

"Jag rekommenderar alla att verkligen försöka leta igenom sitt eget nätverk för att se om det finns någon som kan göra en intro till oss. Det är det allra bästa sättet", säger hon.

"Det är väldigt sällan vi investerar i något bolag som kommer in via hemsidan, som vi aldrig träffat eller hört om tidigare, utan de flesta bolagen kommer in via våra nätverk", säger Sabina Wizander.

Här är åtta viktiga råd från henne och andra tunga riskkapitalister:

1. Fixa en introduktion

Rådet att leta bland sina kontakter skriver både Anders Lindqvist, partner på rikskkapitalbolaget Springfield och Jessica Nilsson, partner på riskkapitalbolaget Northzone, under på.

"Det bästa är att få en varm introduktion. Fråga någon vi känner och litar på. Det är det absolut bästa sättet för att sticka ut och hamna högst upp på prioriteringslistan", säger Jessica Nilsson.

2. Sök information

Om det inte finns någon sådan person i nätverket tycker Anders Lindqvist att ett första steg annars kan vara att titta på de frågor som finns i det formulär som Springfield har på sin hemsida, för att få en uppfattning om vad det är en investerare vill veta. 

“Vi kallar 40 procent av de som ansöker till intervju, så på det sättet är det ganska stor chans att få träffa oss. Men just nu tar vi inte emot några nya ansökningar”, säger han.

3. Ta hjälp av Almi

Om du är verksam utanför storstadsregionerna tycker Anders Lindqvist att det är en bra idé att vända sig till statliga Almi på orten där du bor.

“De är jätteduktiga och finns över hela landet. De kan vara en bra källa för att få reda på vilka eller vem man kan söka sig till. De har till exempel ett stort nätverk av styrelseordföranden och affärsänglar knutna till sig", säger han.

4. Be om tips på andra

Om du lyckas få en första kontakt, och får nej, var inte rädd för att be investeraren om tips på vilka andra du skulle kunna kontakta. För det kan vara så att din idé inte passar just det här bolaget eller personen. 

5. Gör din research

Men det gäller också att inte slösa inte någons tid genom att “skjuta med hagelbössa”, utan gör din research först. De investerare som Breakit talat med är överens om att den som vill ha riskkapital ska kunna motivera varför den vill ha just den här investeraren.

“Det gäller att titta noga på vilka personer som verkar vara intresserade av det område som du håller på med. Ta reda på vilka intresseområden de har och kolla upp vad de har investerat i tidigare”.

“Det står tydligt på vår sida vad vi investerar i. När man mejlar skriver man sedan att ‘vi har sett att ni investerat i det här och det här, och därför tror vi att vi skulle passa..’. Om man inte ens har bemödat sig med att kolla upp det har man rätt liten chans”, säger Anders Lindqvist.

6. Skippa hiss-pitchen

Att gå fram till en investerare och göra en så kallad elevator pitch, alltså en snabbpitch som hinns med under en hissresa, fungerar inte så bra i Sverige enligt Anders Lindqvist.

“Det är min personliga syn att det inte funkar att hugga någon på ett mingel på det sättet. Då har man tittat för mycket på tv-serien Silicon Valley. Det finns investerare som gillar det, men mitt råd är ändå att undvika det”.

Att gå fram och presentera sig är dock en helt annan sak.

“Man kan gå fram och säga ‘du jag vill bara presentera mig, jag har en idé, kan jag mejla dig?’. Då kommer jag svara: Trevligt, jättebra, sök till oss och skicka ett mejl till mig när du gjort det. Då har jag ett ansikte på personen”, säger Anders Lindqvist.

7. Håll det kort

Sabina Wizander vill också varna för att ta med för mycket information i mejlet. Det räcker med några raders presentation, så att investerarna direkt kan avgöra om det är inom deras område eller ej.

"En del säger att de inte vill skicka material, utan att de vill göra en muntlig dragning. Tyvärr har vi inte tid att träffa alla utan vi måste få bakgrundsinformation först".

"Andra gör misstaget att de skickar en affärsplan på fem A4-sidor eller en pitch på 70 sidor. Man måste kunna fånga vårt intresse direkt, på det sättet visar man också att man förstår hur vi arbetar, och att man värderar vår tid", säger hon. 

8. Var ute i god tid

Jessica Nilsson på Northzone uppmanar också startups att inte börja processen för sent.

"En investeringsrunda kan ta lång tid och det bästa är ofta att bygga upp relationen med investerarna över tid. När ni sedan vill ta in pengar känner redan investerarna teamet, har följt er resa sedan en tid tillbaka och kan snabbare fatta ett beslut om att investera", säger hon.

Läs ännu mer:

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel