Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Essnce har gått från noll till 50 miljoner på tre år: "Vi leker företag"

Jonna Gustafsson, grundare Essnce. Foto: Privat

För några år sedan grundade Jonna Gustafsson parfymhandlaren Essnce – som nu omsätter 23 miljoner kronor och går med vinst.

I år planerar hon att dubbla omsättningen – och fortsätter att ge investerare kalla handen.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Essnce, en e-handlare som har riktat in sig på parfymer till lägre priser än de fina märkena, har vuxit i de tysta.

“Jag har gått lite under radarn”, säger grundaren Jonna Gustafsson i Breakits och Qliros intervjupodd från e-handelseventet D-Congress, där hon intervjuades av Stefan Lundell.

Bolaget såg dagens ljus 2021, i grundarens källare i Nässjö. Samma år omsatte de 5 miljoner kronor. Två år senare, 2023, omsatte bolaget 23 miljoner kronor. Och i år är målet att mer än dubbla omsättningen till 50 miljoner kronor – fortfarande med god lönsamhet.

Vad resultatet för det nyss gångna året landade på vill hon inte säga, men hon avslöjar att vinstmarginalen är mer än 15 procent. 

“Vi har bra lönsamhet och vi har inte tagit in externt kapital”.

Idén till bolaget föddes när hon såg på Tiktok att en snarlik produkt såldes i USA. 

“Jag kände bara shit, jag har ju kontakt med en parfymfabrik, jag tycker om beauty, jag tycker om parfym och jag är nog en person som kanske ska driva eget bolag – för jag vill ju inte rätta mig efter någon annans policy utan jag vill sätta mina egna standards”, säger Jonna Gustafsson.

Hon har en bakgrund inom marknadsföring och influencersamarbeten från Nordic Feel och Tanrevel, där hon bland annat haft nära samarbeten med Bianca Ingrosso. 

Det var 2017, när hon var på Nordic Feel som hon gjorde det första samarbetet med Bianca Ingrosso. Bolagets vd fick idén att göra ett parfymsamarbete med Carola. Men Jonna fick honom på andra tankar.

"Det var min idé att istället göra en parfym med Bianca. Vi tog fram två parfymer och de gick otroligt bra! Vi hade mer folk på sajten än vi hade på hela Black Friday".

Under tiden på Tanrevel agerade Jonna Gustafsson även agent för influencern och entreprenören Maja Nilsson Lindelöf – samtidigt som hon väntade sitt första barn och påbörjade det egna bolagsbygget med Essnce.

Total kostnadsskontroll 

När Jonna Gustafsson startade bolaget finansierade hon uppstarten med egna medel. Sedan dess har verksamheten växt organiskt. 

På frågan om hon är intresserad av riskkapital säger hon att den dörren hittills har varit  “totally closed” – och det är inget hon är sugen på att ändra på.   

“En sak jag har haft med mig i grunden sedan jag startade Essnce är att ha koll på alla kostnader. Jag pratar med många inom e-handelsvärlden som frågar varför jag inte gasar mer, spenderar mer, för jag måste ju inte gå med vinst. Men det är inte aktuellt för mig. Jag kommer inte att kunna sova gott om nätterna om jag inte vet att jag klarar av alla kostnader.”

Kostnadskontrollen gäller allt från produktförpackningar till lager. Det första lagret fanns hemma i källaren – och den första anställda var grannen (med pitchen att det är skönt att ha nära till jobbet). Idag ligger lagret ute i ett industriområde i Nässjö: "Vi hyr av kommunen, jättebilligt".

Idag har Jonna parallellt med bolagsbygger hunnit bli tvåbarnsmamma, den yngsta är fem månader, och med i bolaget finns både hennes sambo och mamma som de nyligen anställt för att ha hand om kundtjänsten.

"Tiktok har varit allt"

Hon sticker inte heller under stol med betydelsen av sociala medier – där bolaget nått ut till stora delar av målgruppen. 

“Alltså TikTok har ju varit allt för oss”, säger Jonna Gustafsson och berättar om att det första inlägget som gjordes på plattformen fick över 50.000 visningar.

I år räknar grundaren med att öka ytterligare och nå en omsättning på mellan 40-50 miljoner kronor. 

Hon är tydlig med bolagets strategi. 

“Vi gör parfymer till ett ett lägre pris än vad många andra märkesparfymer säljs på marknaden. Vårt mantra, som jag bankar in i skallen på våra anställda, är cut all the unnecessary costs. Det mantrat har vi genom allt. Vi drar ner på kostnaderna för alla marknadsföringskampanjer, vi drar ner på kostnaderna för paketering. Vi försöker hålla låga kostnader på allt förutom kvaliteten på själva vätskan i parfymen.”

Det finns en hel del likheter mellan Essnces parfymer och mer kända, exklusiva sorter. Men att parfymerna bolaget tar fram har inspirerats av redan kända dofter är inget Jonna Gustafsson hymlar med.

“Jag ser det lite som såhär. Ta en carbonara exempelvis. Du kan äta en carbonara med grädde i och du kan äta den á la Benjamin Ingrosso utan grädde, men du kommer ändå känna att det är en carbonara. Och det finns ju ingen som kan ta patent på carbonara. Lite så tänker vi kring doft.”

Om du skissar lite grann på den ekonomiska potentialen, vad ser du framför dig? 

“Vi känner lite att vi typ leker företag, och en del av oss vill bara leka. Vi kör med ett tänk att vi vill växa men gör vi inte det, så gör inte det något.”

Här kan du höra hela intervjun med Jonna Gustafsson i ett specialavsnitt av Breakit Podcast som gjorts i samarbete med Qliro. 

Läs mer