Det kommer förmodligen inte som någon nyhet att det finns en mängd olika delar att ha koll på för att lyckas med din bolagssatsning. Från en skarp affärsidé via marknadsföring, finansiering och bokföring till dina första anställda. Förmodligen har du redan nu ordning på flera viktiga steg. Men att gå igenom verktygslådan innan du drar igång ökar dina chanser att lyckas markant. UTGÅ FRÅN DINA STYRKOR I bokserien Starta företag!, framtagen av Företagarna tillsammans med Storytel, tar redaktören Karin Nygård dig igenom de viktigaste stegen i början av din bolagsresa. Bokserien speglar en sammanställning av Företagarnas experters kunskaper och du får svar på många av de frågor som ställs till Företagarnas juridiska rådgivning. Bland annat hur du ska tänka när du väljer bolagsform eller vid en nyanställning. Några av råden du får för att öka chanserna att lyckas med din entreprenörsdröm är: * Utgå från dina styrkor och det du älskar att göra. Redan där har du kommit långt. * Bolla dina tankar med de du litar på för att få inspiration och för att se din affärsidé med nya ögon. * Var lite hemlig, i alla fall till en början, om du utvecklar något nytt. Undersök möjligheten att ta patent på din produkt. * Tänk igenom ditt slutgiltiga mål. Var ska företaget och du vara om tio år? * Ha en övergripande vision. Vad är företagets syfte och på vilket sätt bidrar ditt företag till samhället och vår värld? * Formulera din affärsidé i en hisspitch. Du ska i några meningar kunna beskriva vad ditt företag gör och varför. Våga vända och vrida på dina tankar om pitchen inte går hem hos målgruppen. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/d621fcbc89facaf1f0b5c522e8a7567e.jpg] Lär dig mer om hur du lyckas med din bolagssatsning. Du som Breakitläsare får just nu 50 % rabatt under tre månader hos Storytel när du tecknar ett premiumabonnemang. Läs mer och teckna ditt abonnemang här! NYCKELINGREDIENSEN INNOVATION En stående fråga som länge behandlats och belysts från olika perspektiv är varför vissa bolagssatsningar flyger medan andra inte gör det. En som ägnat större delen av sin livstid – med hjälp av sina team i bland annat USA, Sverige och Kanada – åt att få svar på den frågan är multientreprenören och grundaren av GaaS (Growth as a Service)-bolaget Innovation 360, Magnus Penker. Han har också skrivit flertalet böcker på området, däribland bokserien med huvudtiteln Innovationsgurun. Serien innefattar nio delar med i vissa fall något kontroversiella titlar som Ditt företag kommer gå under, Lyssna inte på kunderna, Kasta ut entreprenörerna och Samarbeta med dina fiender. Men låt dig inte avskräckas. Bakom rubrikerna döljer sig relevanta poänger och viktiga verktyg för att både lyckas med din bolagssatsning och bygga företag som håller på sikt. Den gemensamma framgångsfaktorn är, enligt Magnus Penker, innovation. > Våga vara obekväm I bokserien dyker Magnus bland annat ner i den betydande skillnaden mellan traditionell innovation, som att sänka kostnader eller öka värdet för kunderna för att höja vinstmarginalerna, och radikal innovation, där det handlar om att introducera helt nya typer av produkter eller tjänster som överträffar konkurrenterna. ”Chansen att du ska lyckas med traditionell innovation är större, men ger sällan samma effekt som en lyckad radikal innovation, där du också behöver gå utanför din comfort zone och våga vara obekväm. Radikala innovationer kan resultera i enorma vinster, men här handlar det om timing och att släppa rätt innovation i rätt tid.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/05f934c554a86031967a4d3ffdff6ff9.jpg] LÖS ETT VERKLIGT PROBLEM – MED RÄTT PERSONER Ytterligare något Magnus Penker lyfter som viktigt för att lyckas med din affärsidé är att den är just din. ”Många gör misstaget att starta ett bolag som de tror att riskkapitalisterna vill ha. Hamnar du där behöver du backa och återgå till grunden – att lösa ett verkligt problem.” Är ni ett grundarteam är det också av stor vikt att det finns en hundraprocentig tilltro till varandra. Samtidigt som det behövs en mångfald i teamet är det ofta avgörande att ni har en samsyn på de stora penseldragen och att ni litar på varandra, menar Magnus Penker. ”Välj ditt grundarteam med omsorg. Det gäller även längre fram när ni växer och det är dags att rekrytera. Ett väl sammansatt team där ni är eniga om visionen för bolaget ger er bästa möjliga förutsättningar att lyckas.” Vill du också få din affärsidé att flyga? Just nu får du som Breakitläsare 50 % rabatt under tre månader hos Storytel när du tecknar ett premiumabonnemang. Läs mer och teckna ditt abonnemang här!