Sök

Lyko lanserar AI-expedit – “Största förändringen sedan vi startade”

Rickard Lyko, vd Lyko. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Skönhetsbolaget Lyko vill inte vara sämre än Klarna och lanserar nu en AI-baserad kundtjänstmedarbetare. 

Breakit snabbtestade och blev lite misstänksamma.

På tisdagen var det premiär för ai-assistenten inne i Lykos app. Tanken är att roboten ska guida e-handelsbolagets kunder till rätt produkt i det stora sortimentet (totalt 72.000 produkter).

Lyko medger själva att de traditionella sökfunktionerna har varit begränsade och ledningen hoppas nu att ai-expediten kan ge bättre hjälp. 

”Detta är den största förändringen som skett sedan vi startade bolaget 2008. En kund som behöver ett schampo har haft svårt att välja i ett utbud online på över 2000 olika schampon och besöket på lyko.com har sannolikt inte lett till köp”, säger bolagets vd Rickard Lyko i det pressmeddelande som skickats ut med anledning av lanseringen. 

Han tillägger att personal i fysiska butiker ofta kan guida kunden på ett bättre sätt och det leder i slutändan till fler köp. Nu hoppas Lyko att ai-assistenten kan lyckas med samma sak i den digitala världen. 

Lykos ai-variant bygger på GPT-4 från Open Ai och rekommendationerna baseras på den data som finns i bolagets produktsortiment samt i bolagets kundtidning Lyko Magazine. Dessutom kan den använda kundens köphistorik och den har tränats för att låta som bolagets ordinarie kundtjänst. Lyko betonar att den nu släppta versionen är den första och att den kommer förbättras med tiden, bland annat med hjälp av feedback från användarna. 

Inga nedskärningar

Enligt Lyko kommer introduktionen av ai-assistenten inte att medföra några omedelbara personalneddragningar inom bolagets ordinarie kundtjänst. 

“Nej, det kommer det inte att göra. Detta är något vi tror förhöjer upplevelsen för kunderna”, säger Tom Thörnblom som är kommunikationschef på Lyko till Breakit. 

Breakits reporter bestämde sig för att snabbtesta roboten och ber den därför att ta fram ett schampo som passar personer med torrt hår. Lösningen är onekligen smidig och assistenten svarar hyfsat snabbt, om än kanske lite väl entusiastiskt. Den tycker till exempel att det ska bli “underbart” att hjälpa mig att hitta rätt schampo. 

Efter en kortare dialog tar den fram tre alternativ där den särskilt rekommenderar den dyraste, “Bobbys Hair Care Hydrate & Moisture Duo”. Den kostar 389 kronor och det är flera hundra procent mer än vad undertecknad brukar betala för hårvårdsprodukter. Vi misstänker

Läs mer