Sök

Uppstickaren vill hjälpa bolag få bukt med onlinereturer – tar in närmare 30 miljoner

Ecom IDriskkapitale-handel

Oscar Rundqvist, medgrundare och vd på Ecom ID. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Oscar Rundqvist startade en gång i tiden appen Zpotdrop.

Den verksamheten avvecklades – men nu är entreprenören redo att satsa igen och plockar in miljoner i riskkapital till sin nya startup.

Startup-bolaget Ecom ID grundades förra året. 

Bakom företaget står teamet Otto Nordgren, Alexander Real, Alexander Gårdenberg, Jaime Ferrando, Patrick Rengifo och Oscar Rundqvist.

Syftet med Ecom ID är att hjälpa retailbolag att få bukt med den stora branschutmaningen kring onlinereturer, skriver Oscar Rundqvist, som även är vd, till Breakit. 

Nu är de redo att växla upp. 

För några dagar sedan plockade bolaget in nytt kapital i en investeringsrunda som stängdes på 2,75 miljoner euro, motsvarande omkring 27 miljoner kronor, berättar Oscar Rundqvist.  

Bland investerarna finns CapitalT, H&M Group Ventures och affärsänglar som Anaheta Bernenberg-Consbruch, vice president på Lego Group och tidigare toppchef på Zalando, samt Madeleine Persson, tidigare toppchef inom H&M.

Enkelt förklarat hjälper Ecom ID:s AI-lösning modebolagen att få kunden till att göra mer, vad som benämns som “informerade köp”, och därmed minimera returerna. Sedan lanseringen i november 2023 når Ecom ID på en daglig basis över 1 miljon kunder mellan olika varumärken, enligt bolagets utsago.  

Janneke Niessen och Eva de Mol, Founding Partners på CapitalT, kommenterar investeringen i ett pressmeddelande.

"Medan e-handeln fortsätter att växa snabbt, så leder höga returgrader till stora finansiella kostnader för bolagen med en stor miljöpåverkan. Vi imponerades av Ecom ID:s proaktiva lösning – de reagerar inte bara på kundbeteendet, utan förutser och medvetandegör det också.”

“På CapitalT tror vi att fantastiska människor skapar fantastiska företag, och Ecom ID:s grundarteam imponerade på oss från första mötet med deras delade passion, energi och tidiga positiva resultat.” 

Oscar Rundqvist har tidigare omnämnts i Breakits spalter som grundare av Zpotdrop. Men den delen av sin entreprenörsresa la han ned och bolaget avvecklades. Efter det gick han vidare till att bli ansvarig för tillväxtaffärer och nya produkter på söksajten Hitta. De senaste fyra åren har han jobbat på H&M, senast som globalt ansvarig för den digitala kundupplevelsen.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer