Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Från löshår till hus (och så mycket mer) – här är Rapunzel-grundaren Ida Backlunds nya satsning

Ida Backlund t.v, tillsammans med den operativa chefen Sara Bergmark och Evelina Boström, e-handelsspecialist, t.h. Foto: Press

Ida Backlund byggde under flera år upp e-handelssuccén Rapunzel. Nu är hon tillbaka med en ny satsning från entreprenörsnästet Marbella – som inkluderar allt från skogsbruk och hus till krispiga lakan och tvål.

”Vi ska bli en one stop shop.”

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ida Backlund har byggt ett lönsamt bolag som i fjol omsatte 160 miljoner kronor genom att sälja löshår på nätet. 2015 tog hon dock ett kliv åt sidan i Rapunzel efter att, enligt egen utsago, “ha jobbat dygnet runt i 8 år”. Det året slutade hon som vd och sålde samtidigt majoriteten av bolaget till riskkapitalbolaget Valedo Partners. Hon kom senare tillbaka i en roll som kreativ chef

Ida Backlund kan med andra ord bygga ett framgångsrikt bolag. Det är med den erfarenheten i ryggen som hon nu växlar upp i den Marbellabaserade satsningen Japandi – en satsning som gör allt från fastighetsaffärer till inredning, kläder och skönhetsvård. Kortfattat kan man beskriva det som ett livsstilsmärke med avskalad premiumstil, eller en fusion mellan Skandinavien och Japan som bolaget själva kallar det. 

Japandi förvärvar fastigheter och utvecklar fastigheter. E-handeln säljer krispiga lakan, en kollektion med chimi home som även säljs på Åhléns, möbler och lyxig handtvål. Bakom e-handelssatsningen står den operativa chefen Sara Bergmark och Evelina Boström, e-handelsspecialist. 

 

Dessutom driver och investerar Ida Backlund i skogsbruk i norra Sverige, trä som kan användas både i fastighetsutveckling och möbeltillverkning. 

Hur stort är steget mellan hår och fastigheter? Breakit tog kontakt med Ida Backlund för att fråga.

”Att ta steget in i skogs och fastighetsbranschen har alltid varit en del av strategin kring min bolagsportfölj efter Rapunzel”, svarar entreprenören.

”Nu får jag chansen att kombinera all min samlade kunskap kring varumärkes- och affärsutveckling i mansdominerande bransch där jag ser att vi kan göra stor skillnad och sticka ut. Att ta fram ett livsstilskoncept inom fastigheter ligger helt rätt i tiden.”

Ida Backlund fortsätter:

”Vi strävar efter att vara det självklara valet för varje aspekt av livsstilen Japandi. Från hur du inreder ditt hem till hur du lever ditt liv. Japandi ska vara din one stop shop för en holistisk livsstil”.

Vilka är era kunder och vad tror du om marknadsläget för ett premiummärke nu?

”Idag har du en kund som väljer kvalitet före kvantitet, och det går helt i linje med hur vi skapar vårt sortiment. Att vi startar i en lågkonjunktur ser jag bara som en fördel. Vi bygger en stark grund nu och är redo att växla upp när marknaden vänder”, svarar Ida Backlund.

”Premiumsegmentet drabbas inte lika hårt på den marknad vi verkar på i Marbella, Spanien.”

Ida Backlund tänker långsiktigt. 

”Mitt mål är att positionera Japandi som en framstående aktör inom fastighetsbranschen.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer