Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rule växer snabbt och lönsamt – utan investerare: “Det är rätt unikt”

Sam Jahanfar och Cristian Swed. Foto: Press / Skärmdump

Kommunikationstjänsten Rule har inga planer på att sakta in.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Svenska scaleup-bolaget Rule har utvecklat en kommunikationsplattform för mejl, sms och automatisering av kundbearbetning. De utmanar därmed internationella jättar som Mailchimp eller Klaviyo. 

Nu har bolaget avslöjat sina färska siffror från 2023 för Breakit – och de tuffa målen för 2024.

“Vi ska ha en vinst på tio procent i år och leda Norden inom marketing automation”, säger den vice vd:n Cristian Swed till Breakit.

Under 2023 ökade Rule omsättningen med drygt 25 procent, från 30,6 till 38,8 miljoner kronor. Lönsamhetsmålet är inte heller nytt utan bolaget har levt på egna medel och visat svarta siffror i flera år och förra året var vinsten mellan 6 och 7 miljoner kronor berättar Crristian Swed om bolaget som utsetts till Gasellföretag två gånger. 

“Vi är superstolta över att ha gjort den här resan helt organiskt utan extern finansiering. Det är rätt unikt. Vi har fått flera erbjudanden och de är alltid intressanta att se över. Vi vill växa så långt vi kan med egna muskler men vi ska inte bromsas av att sakna pengar”, säger han.

Är det en helt smärtfri tillväxtresa?

“Det är alltid en utmaning att växa, eftersom att man aldrig kan vara samma person som förra året. Alla klarar inte av den snabbväxande miljön men vi hanterar den genom att jobba mycket med coachning och ömsesidig feedback. Vi har också mindre än tio procent i personalomsättning och en nyckel är att hitta och anställa bra människor.”  

Idag har Rule 33 anställda och förra året rekryterades bland annat ett nytt säljteam för att nå de kunder som vanligtvis inte kommer i kontakt med Rule. De har också lanserat en gratisvariant av plattformen, klivit in i Norge och tagit fram två AI-lösningar inom analys och varumärkesanpassning av kommunikationen.

På kundlistan finns bolag som Boxbollen, Nocco och mediehuset NTM, men även modevarumärken Swedish Hasbeens och A Day’s March. 

Utöver fortsatt lönsamhet, vad är målet för 2024?

“Vi kommer att dubbla tillväxttakten. Det är väldigt ambitiöst men vi ligger på 84 procent av det målet redan i januari. Det handlar om en kombination att sälja till nya kunder och en positiv utveckling bland befintliga kunder genom en bra produkt som utvecklas under året.”

Rule grundades 2007 av Sam Jahanfar som fortsatt är vd i bolaget.

Läs mer