Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Flourish Garden bland de första att lanseras med Apple Vision Pro

Zona Forsuth och Lesa Jones, grundarna bakom Flourish Garden. Foto: Press/Montage

Nya appen ska göra det enklare att planera din trädgård. Med Apples nya Vision Pro-headset ska användarna kunna kliva rakt in i sin trädgård för att se sin skapelse.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Landskapsarkitekten Zona Forsynth hade hela världen som arbetsplats i sin över 30 år långa karriär. Hon kommer ursprungligen från Kalifornien i USA men flyttade i samband med pandemin till Öland med sin svenske make. Här i Sverige har hon också lanserat en helt ny karriär som techentreprenör. Hon gör det dessutom med en app i Apple Vision Pro, världens just nu hetaste pryl. 

Tillsammans med sina medgrundare Lesa Jones, expert på växter och bosatt i USA, och Mats Sköld, tidigare finanschef på Acast, har hon nu lanserat en trädgårdsapp som ska göra det enklare att planera och visualisera sin trädgård i 3D.

“Jag har varit verksam i en värld av högprofilerad landskapsarkitektur. Jag har jobbat för de rika, de kända och de skamlösa. Det är en väldigt liten del av befolkningen i världen. Här kan vi ta alla människor närmare naturen och göra det möjligt att skapa njutbara platser i sina hem. Det fungerar lika bra i en liten lägenhetsträdgård i Stockholm”, berättar Zona Forsyth för Breakit.

Jag har jobbat för de rika, de kända och de skamlösa

I samband med lanseringen av Apple Vision Pro var deras Flourish Garden en av apparna som fanns tillgängliga direkt från start. Den fungerar förvisso även på en Iphone utan techjättens nya vr-headset, men med den kan användaren kliva in i sin trädgård och få planera den ståendes i en virtuell miljö berättar vd:n Zona Forsyth:

“Vi ville skapa något som var visuellt och med 3D-teknik. På det här sättet kan vi inte bara göra det möjligt att uppleva känslan av att stå i trädgården med fjärilar och fåglar, utan också att känna in trädgården och förändra det du inte gillar.”

Förutom de digitala planeringsverktygen innehåller tjänsten ett bibliotek av växter med bilder och beskrivningar, liksom guider. Den första appen har lanserats i USA och Kanada, samma marknader som Apple Vision Pro, och strategin är att först växa i engelskspråkiga länder.

“Vi bygger en internationell tjänst. Men USA har runt 72 miljoner hushåll med ett trädgårdsintresse. Vi börjar där men vill nå så många engelskspråkiga marknader som möjligt i ett första steg”, säger Zona Forsyth. 

Här kan vi ta alla människor närmare naturen och göra det möjligt att skapa njutbara platser i sina hem

Appen är än så länge gratis att använda men inom några veckor är tanken att en större uppdatering ska lanseras och då kommer bolaget också att lansera en prenumerationsbaserad betalversion av tjänsten.

Idag arbetar sju personer i bolaget och all utveckling sker i Sverige. Själva bolaget är dock baserat i USA och Zona Forsyth vill inte avslöja vilka som har investerat i bolaget. Utöver att de, vid sidan av grundarna själva, har investerare från USA och Sverige idag. Däremot har de planerat att ta in ytterligare kapital i närtid. Hur mycket de planerat att ta in vill Zona Forsyth inte avslöja. 

“Men vi är främst ute efter investerare som också har ett intresse för trädgårdar och bolagets verksamhet”, säger hon.

Läs mer