Breakit - Affärsängeln Hampus Jakobsson lägger ned Malmö-startupen Brisk
Hampus Jakobsson. Foto: Sara Lindh.

Affärsängeln Hampus Jakobsson lägger ned Malmö-startupen Brisk

Sara Lindmark
Sara Lindmark
02 jun 2016, kl 11:24

Brisk har inte lyckats få till någon skalbar försäljning på fyra år. Nu väljer grundarna att lägga ned säljsystemet.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
02 jun 2016, kl 11:24

Hampus Jakobsson är en av grundarna till TAT som såldes till Blackberry 2010. Efter det har han ägnat sig åt att bygga Skånes startupscen och investerat i över 40 bolag, många i Öresundsregionen.

2012 drog han även igång startupen Brisk tillsammans med Alfred Beckman och Andreas Pålsson. Affärsmodellen beskrivs enklast som ett sälj- och accelerationssystem, en plugin till Salesforce.

Men någon sprikrak resa har det inte varit och idag, torsdag, läggs Brisk ned.

“Vi har hittat ett relevant problem och en intressant produkt, men inte fått till en försäljning som är riskkapitalmässigt skalbar. Vi skulle kunna växa mer och bli ett life style-bolag som gör bra grejer och har glada kunder, eller bygga intäkter på konsulting. Men de två alternativen känns ointressant både för oss och investerare”, säger Hampus Jakobsson, vd för Brisk.

Varför har försäljningen inte lyft?

“Det kokar ned till en product-market fit. Vi har byggt en produkt som användarna gillar, men deras chefer har kanske haft en annan uppfattning om hur produkten ska fungera och på vilket sätt den ska köpas in. Vi har insett att problemet är nästan mer organisatoriskt än tekniskt”.

Delar av Brisk-teamet.

I september förra året gjordes en bryggfinansiering på 800.000 dollar som i dagens kurs motsvarar 6,7 miljoner kronor. Hampus Jakobsson beskriver det som ett sista försök att få bolaget att lyfta.

“Då tänkte vi att vi stångar verkligen pannan blodig och testar allt. De anställda har hela tiden varit involverade, det har varit viktigt att ha en transparent organisation”, säger Hampus Jakobsson.

Men i påskas insåg han och den övriga ledningen att det inte skulle fungera enligt utstakad väg. På påskdagen bokades ett möte med alla 13 anställda där bolagets framtid diskuterades. Efteråt fattades beslutet att försöka sälja bolaget. Enligt Hampus Jakobsson har diskussioner förts med 10-15 globala intressenter.

“Men antingen har de bara varit nyfikna, eller så har de varit intresserade av produkten men tyckt att bolaget har varit för litet. Vissa har också varit intresserade av själva teamet i första hand. I samtliga fall har matchen varit för dålig”.

Sedan starten har Brisk tagit in 2 miljoner dollar motsvarande 17 miljoner kronor från Creandum, DN Capital, tre ängelgrupper och 14 änglar.

Innan jag hunnit lyfta frågan tar Hampus Jakobsson själv upp den.

“Har vi misslyckats?” säger han och fortsätter utan paus:

“Det anser jag att man gör om man skadat eller lurar någon. Men i det här fallet har alla har varit införstådda med vad vi gjort, alla har lärt sig mycket och växt på olika sätt. Varken investerare, anställda eller kunder är ovänner”.

“Sedan har vi förbrukat 2 miljoner dollar och det är förstås tråkigt att det inte blivit något av de pengarna. Samtidigt är det extremt få bolag som klarat av att testa så många olika saker som vi gjort för den summan”.

Hur mycket pengar har du själv förlorat?

“Jag vill inte gå in på det, men jag kan ju säga att jag inte har tagit ut någon lön på fyra år. De första sex månaderna finansierades bolaget helt av mig och Mikael Tellhed, inklusive löner och andra kostnader. Men den största investeringen är ändå tiden man lagt ned, det är fyra år som inte kommer tillbaka”.

Ångrar du något?

“I sådana här processer kommer alltid den frågan och visst, det blev inte som vi ville. Men jag ångrar ingenting, varken att vi startade, tog in kapital eller strukturerade produkten som vi gjorde”.

Hur känns det nu?

“Just nu känns det jätteskönt, det är en lättnadskänsla att veta att vi försökt precis allting. Innan påsk var det däremot väldigt jobbigt, då när vi fortfarande kämpade på. Att inte få till det helt har varit extremt frustrerande”.

Vad händer med bolaget nu?

“Det finns några som är intresserade så vi får se om det smidigaste är att låta dem ta över bolaget eller enbart produkten, men det är egentligen teknikaliteter. Brisk kommer i alla fall inte att finnas mer från den 1 juli och i dag kommer vi att mejla ut till alla våra kunder och meddela att vi lägger ned”.

Vad ska du göra härnäst?

"Först ska jag vara ledig och umgås med barnen, sen får vi se vad som händer. Kanske fundera på mitt favoritämne som är hur man lär sig saker allmänt".

Här kan du läsa om Hampus Jakobssons entreprenörsresa. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel