Sök

Bonki drabbades av sorg och stålbad men vill växa starkare – nu går nya e-handeln live i USA

Bonkie-handel

Filippa Cekander och Sofia Wigen Neye, medgrundare Bonki. Foto: Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Bonki har stängt sitt första år med lägre omsättning än väntat. Det blev ett år med sorg, svårt ekonomiskt läge och barnsjukdomar i produktionskedjan.

Samtidigt blev det ändå bättre än väntat för e-handeln som vill boosta barn emotionellt.

“Vi flyter på”, säger grundaren Sofia Wigen Neye som i samma stund Breakit ringer upp tryckt på den efterlängtade USA-knappen.

Bonki Studio är e-handeln som vill göra livets stora frågor och vardagens mindre vedermödor ”pratbara”. Bolaget började förra året med kortlekar med känslokort för barn i stora utvecklingssprång (treåringar, sexåringar och tolvåringar) för att boosta emotionell intelligens och därmed minska den psykiska ohälsan. 

När Breakit pratade med medgrundaren Sofia Wigen Neye för mindre än ett år sedan så hade bolaget fått en flygande start. Tillväxten låg just då på hela 760 procent och bolaget spådde en omsättning för helåret som slutade i augusti på 2 miljoner kronor. Planen var att börja sälja i USA – Mecka för självhjälp och forskning om barnpedagogik. 

När Breakit ringde upp Bonki-grundaren i slutet av förra veckan så har bokslutet precis släppts. Det visar en omsättning på 1,4 miljoner kronor för det första verkliga verksamhetsåret. 

”Det har varit ett otroligt år på många sätt, på gott och ont”, säger Sofia Wigen Neye. 

”Vi var inte helt beredda på rekylen som kommer med så stor ökning av försäljningen. I retrospekt hade vi inte helt infrastrukturen på plats för att hantera efterfrågan. Om man bara ser det från makroperspektivet så har det varit ett år där räntan gick från 1 procent till typ 5 procentstack iväg och det är klart att som litet företag så har man känt av konjunkturen och de prisökningar som kommer med den.”

Hon berättar att Bonki fick erfara en hel rad barnsjukdomar och utmaningar med logistiken och produktionen. 

”Det har varit ett jättetufft år men vi flyter på”, säger hon.

Bonki drabbades också av sorg. På både ett personligt och professionellt plan skapades ett enormt tomrum när bolagets ordförande Bengt Sjögren gick bort förra året. 

”Han har betytt jättemycket för oss. Han var verkligen en fantastisk person som hjälpte oss att lägga grunden till allt som Bonki Studio står för.”

Oväntade kunder

Bonki fick dra ner på tempot, göra om och göra rätt. 

”Vi som jobbar med psykisk hälsa var ju också tvungna att vara måna om vår egna psykiska hälsa”, säger Sofia Wigen Neye. 

Ett sätt att dra ner på tempot var att satsa helhjärtat på Sverige och där har bolaget fått uppmärksamhet från rätt oväntade håll. 

”Vi tänkte att det skulle vara familjer som köpte men vi har många fler kundgrupper, inom förskolor, socialförvaltningen och BUP. Det kom en hel offentlig kundgrupp som vi kanske inte hade räknat med”, berättar Sofia Wigen Neye.

Hon säger att socialtjänsten använder känslokorten för att prata med barn i utredningar och att de även fungerat som verktyg vid föräldrastöd. 

Utöver den egna e-handeln så har Bonki, som nominerades till årets design talents på Formex-mässan i år, även börjat välkomna återförsäljare på den svenska marknaden.

Går live i USA 

Samma dag som Breaket ringer har Bonki också äntligen tryckt på knappen. De har satt igång marknadsföringskampanjen mot USA. I USA är emotionell intelligens ett välforskat ämne och det finns en större vana vid att prata om känslor redan från förskoleålder.

Bonki har behövt tänka på tonaliteten – till exempel så har man behövt hitta andra ord än hen – men annars är det lätt att översätta kortlekarna till engelska, berättar Sofia Wigen Neye.

I fjol växte Bonki produktportföljen från två till sex. Till exempel lanserade de en kortlek för att få vardagen att flyta på och samtalskort som ska kunna användas i sexualundervisningen i skolan för att prata om de emotionella och relationella aspekterna av sex och samliv. I år finns planer på att introducera ytterligare en handfull produkter, bland annat att

publicera boken om Bonki som ligger till grund för hela företaget. I dag finns den som ljudbok på Spotify.

Ni är redan en bra bit in på ert räkenskapsår, vad tror du att ni kommer att landa på i år?

”Vi kommer att växa mer än vi gjorde i fjol men jag vill inte killgissa. Vi har som målsättning att våga växa hållbart plus att det beror helt på hur USA tar emot oss. Men enligt prognos med 40 procent”, säger Sofia Wigen Neye.

Teamet bakom Bonki består av en trio, alla föräldrar, som sökte men inte fann verktyg för att prata med barn om känslolivet. Utöver Sofia Wigen Neye består teamet av Filippa Cekander och Emma Bernhardsson

Från starten så har Bonki-grundarna finansierat bolaget själva. Men de är öppna för att ta in investerare – om det är rätt person.

”Vi hann inte med det förra året men vi är intresserade att få in rätt kompetens. Det ska vara någon som brinner för psykisk ohälsa, som förstår vilken samhällsutmaning det är, och som har haft erfarenhet av att driva och skala produktionsbolag. Men framförallt någon som ser hur vi är en del av att lösa ett enormt samhällsproblem.”


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer