Sök

Tom Xiong vill få Kina att träna – tar in kapital från Lendo-grundare

Move Shanghai

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Tom Xiong lämnade Sverige för att bygga sin startup i Kina. Nu tar han och Move Shanghai in 2,7 miljoner kronor från Lendo- och Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbou.

För er som läser Breakit frekvent är Tom Xiong ett bekant namn. Den tidigare tv.nu-vd:n är sedan i mars krönikör på Breakit, och rapporterar bland annat om den kinesiska techsektorn och dess framfart.

Men förutom rollen som krönikör är Tom Xiong även entreprenör. Sedan i fjol driver han bolaget Move Shanghai, som nu har säkrat 2,7 miljoner kronor i riskkapital från Fredrik Jung-Abbou, grundaren av bland annat jämförelsesajten Lendo och den digitala doktorn Kry.

”Han har gått in som investerare i vår första såddrunda. Tanken är nu att vi ska använda pengarna till att bygga vidare på produkten, lansera och ta oss till en nivå där vi både har lönsamhet och skalbarhet inför en större expansion. Både i Shanghai och nya städer”, säger Tom Xiong. 

Produkten som Tom Xiong pratar om är en ny typ av träningsapp, kombinerat med ett medlemskap. Idén bygger på att användarna av appen får tillgång till en rad olika träningsanläggningar till ett fast pris. Istället för att alltid gå till samma gym tre gånger i veckan får kunderna tillgång till allt från gym på femstjärniga hotell till gruppklasser i yoga, tennisbanor och golf. 

”Via vår app och sajt bokar användarna vad de vill göra. Sedan har vi även digitala personliga tränare i appen”, säger Tom Xiong.

Enligt Tom Xiong föddes idén efter en insikt som nog många kan känna igen sig i: att det kan vara väldigt tråkigt att träna.

”Vi känner alla till de positiva effekterna av att hålla igång; man mår bättre, blir mindre stressad, får bättre sömn. Men största problemet för de flesta är att det är så hardcore och ärligt talat tråkigt. Vi vill förändra det med ett medlemskap som ger användarna full flexibilitet, variation och coaching som hjälper användarna att komma igång och träna igen samt hitta sin nivå”, säger han.

Affärmodellen bygger på att användarna betalar en fast månadskostnad – närmare 2000 kronor. Därefter får gymmen och träningsanläggningarna som ingår i medlemskapet betalt varje gång användaren bokar ett pass eller en tid på anläggningen.

Enligt Tom Xiong är den förhållandevis höga månadskostnaden (ett gymkort på exempelvis SATS i Stockholm kostar cirka 600 kronor) en rimlig prissättning för den allt rikare kinesiska målgruppen.

”Vi ser en jättepotential att bygga position i Asien där vi möjliggör för användarna att göra något de har haft extremt svårt med innan - och där resultatet är att man mår mycket bättre som människa. Shanghai är en perfekt testmarknad men som också är stor nog för att i sig vara en väldigt lönsam affär”, säger han.

”Rent beteendemässigt genomgår Asien en väldig stor ’New York-ifiering’. Folk väljer i allt större grad att lägga pengar på tjänster snarare än dyra produkter.”

Vad händer om användarna tränar varje dag? Med tanke på att ni måste betala era träningsanläggningar för varje genomfört pass.

”För oss handlar det om ett lösa ett jättesvårt användarproblem. Vi vill bygga ett medlemskap folk känner sig trygga i och är snarare fokuserad på att hålla kvar någon flera år än att måste göra vinst en månad här eller där”, säger Tom Xiong.

Hur ser träningsanläggningarna på att kontakten till kunder blir mer avlägsen? 

”Många av våra träningsanläggningar har valt att endast jobba med oss av den enkla anledningen att, tack vare vår modell, så återaktiverar vi en målgrupp de individuellt inte kan aktivera. En stor majoritet av alla som köper medlemskort på vanliga träningsanläggningar varje år slutar betala redan första året, och kommer aldrig att göra det igen till en individuell anläggning, men är fortsatt villiga att faktiskt betala för träning bara om de får en produkt anpassad efter deras behov.”

I dagsläget arbetar drygt 10 personer med appen, som nyligen gått live. Några användarsiffror vill Tom Xiong ännu inte dela med sig av, men förhoppningen är att bolaget ska kunna expandera även utanför Shanghai framöver.

Läs mer