Sök

Vinstexplosion för Servicefinder - från förlust till 32 miljoner kronor

Servicefinder

F.v: Vishal Nanda, Jeffrey Singh och Aleksandar Goga. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nya siffror visar att det Schibsted-ägda bolaget gör vinst för första gången.

Redan i januari kunde vi avslöja att tjänsteförmedlingssajten Servicefinder ökade omsättningen med över 70 procent. Nu har bolaget släppt sitt bokslut som visar att även vinsten ökar kraftigt.

32 miljoner kronor slutade vinsten på enligt 2015 års redovisning. Samma år landade omsättnigen på 74 miljoner. Det ger alltså en vinstmarginal på över 43 procent.

Servicefinder låter privatpersoner lägga upp offerter på saker de vill ha ordnat, till exempel om man ska renovera hemma. Sedan matchas offerten med relevanta hantverkare.

Hela branschen med att förenkla jakten på hantverkare verkar explodera. Så sent som i förra veckan rapporterade vi om att Servicefinders konkurrent Offerta växer kraftigt. Under 2015 omsatte bolaget 46 miljoner kronor och har fortsatt växa kraftigt under 2016.

Dock är det ett steg upp till Servicefinder som i ett pressmeddelande hävdar att bolaget är störst i Sverige på området.

“De goda resultaten beror till största delen på effektiviseringar och nysatsningar på säljavdelningen. Bland annat genom smartare samarbeten med marknad och IT som gör att vi når våra företag på ett effektivare sätt. Det och våra satsningar på kundnöjdhet och utbildning har bidragit till fler nöjda kunder”, säger Aleksandar Goga, försäljningsdirektör och medgrundare i pressmeddelandet.

Läs mer