Sök

Inget lyft för e-handeln trots allt – höga krav för att lyckas

e-handel

Var fjärde e-handlare känner sig tvungen att delta i Black Friday, var fjärde nobbar det helt. Foto: Istockphoto

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

“Måste vara extremt framgångsrika internationellt”.

Det har varit tuffa tider för många e-handlare. Stigande inflation och räntehöjningar har gröpt ur konsumenternas plånböcker. Därför satte många nätbutiker sitt hopp till reahögtiden Black Friday. Röda prislappar kanske kunde få svenskarna att spendera mer. 

Nu har vi fått ett slags facit. Eller åtminstone en indikation. En titt i Svensk Handels E-handelsindikator för november månad visar att att e-handelns omsättning landade på 14,3 miljarder kronor. Det är en minskning med 15 procent jämfört med november 2022. 

“November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolikt på att det var rea på nätet i princip hela månaden. Det är talande för tiderna vi befinner oss i”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

”För att e-handelsföretag ska lyckas på lång sikt i denna konkurrensutsatta miljö, krävs det antingen att de uppnår en dominerande ställning på den svenska marknaden eller att de är extremt framgångsrika inom sina specifika segment även internationellt", fortsätter han. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer