Sök

Kalendrarna tyngde – ingen tillväxt för Purefun i andra kvartalet

Purefune-handel

Michael Ahlén, avgående vd Purefun.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Men vinsten ökade.

Det börsnoterade vuxenbolaget Purefun, som säljer sexleksaker online, varken ökade eller tappade tillväxt i det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret jämfört med motsvarande tremånadersperiod förra året. Det visar den färska rapporten.

Omsättningen kommer åter in på 50 miljoner kronor.

Minskat intresse för julkalendrar pekas ut som en avgörande orsak till att bolagets försäljning inte växte. 

“E-handeln hade generellt ett utmanande kvartal, vi håller omsättning oförändrad, tittar man djupare så tappar julkalendrar. Vi har sett detta både i vår egen försäljning och hört samma från både kollegor i branschen och från andra butiker i helt andra branscher att julkalenders gått väldigt svagt i år”, skriver vd:n och grundaren Michael Ahlén i samband med rapporten.

Samtidigt ökade Purefun rörelsevinsten till 3,7 miljoner kronor – från 0,4 miljoner kronor förra året. 

“Vi är glada att rapportera att våra kostnadsbesparingar har gett effekt, dels har vi optimerat våra rörliga kostnader samtidigt som vi haft färre kampanjer, och de kampanjer vi kört riktar vi främst mot våra egna varumärken som har bättre marginaler.”

Breakit skrev för en vecka sedan att grundaren Michael Ahlén lämnar vd-posten och istället blir finanschef. Tobias Fransson, som just nu är e-handelschef, kommer att ta över som vd från den 1 februari. Han har tidigare varit vd för Nordic Feel som han byggde upp till en omsättning på 230 miljoner. 

Läs mer