Pinmeto planerar dubbla antalet anställda och vill ta in 30 miljoner

Breakit - Pinmeto planerar dubbla antalet anställda och vill ta in 30 miljoner
Daniel Melkersson, vd för Pinmeto. Foto: Sara Lindh.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Malmö-baserade Pinmeto har nyss tagit in nytt kapital genom ett konvertibellån och har stora expansionsplaner för året.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Bolaget är inne i en kraftig tillväxtfas och har anställt tio personer sedan i december. Och fler ska det bli – i slutet av året ska Pinmeto bestå av 30 anställda.

Affärsidén går ut på att hjälpa handelskedjor som har en fysisk adress att se till att det ligger rätt information om bolaget på internet, till exempel på Google och Facebook.

Hittills använder sig 32 företag av plattformen. Tillsammans har dessa över 4.500 butiker i 34 länder. I år är målet är att komma över 100 kunder och 16.000 butiker.

“Vi har en del mindre svenska kedjor men det är de stora och globala kedjorna som är vårt fokus. Några som vi jobbar med är Willys, Max, och OKQ8”, säger Daniel Melkersson, vd på Pinmeto.

Tjänsten lanserades skarpt innan jul och i november togs 2,5 miljoner kronor in genom ett konvertibellån. Nu har ytterligare 2,5 miljoner kronor stoppats in.

Bakom finansieringen står Axel Johnson-sfärens investeringsgren, D-ax, och entreprenören Lars Wingefors via Wingefors invest. Totalt har de gått in med 8,5 miljoner kronor i Pinmeto.

Under 2015 omsatte bolaget 1 miljon kronor och i år är målet att landa på 7,5 miljoner.

“Vi fokuserar bara på tillväxt, sen får det kosta det som behövs. I slutet av 2018 ska vi vara ett miljardbolag”, säger Daniel Melkersson.

För att finansiera tillväxten är planen att ta in 30 miljoner kronor till hösten. Pengarna ska gå till både sälj och marknadsföring samt produktutveckling. Daniel Melkersson berättar om nästa stora satsning: ett sorts Slack för butikskedjors marknadsavdelningar.

“Det som är nytt och stort är att vi ger oss på den interna kommunikationen så att centrala marknadsavdelningar kan öka effektiviteten i hur de arbetar tillsammans med sina regionalt ansvariga butikschefer”, säger Daniel Melkersson.

Pinmeto vill alltså göra det lättare att hålla ihop marknadsföringen inom stora företag. 

Varför behövs en sån här funktion?

"Vi har märkt att det är en stor utmaning för våra kunder och många gånger något som föder irritation hos både den regionalt ansvarige som hos marknadschefer och digitalt ansvariga på huvudkontoret”.

“Många större kedjor tillåter inte sina lokala avdelningar att göra digitala reklamsatsningar, för de vågar inte släppa loss dem på nätet. Så i grund och botten handlar det om att det centrala ska få ökad kontroll medan det lokala ska känna att de får stöd”, säger Daniel Melkersson.

Varför kan man inte använda sig av det Slack och andra verktyg för internkommunikation som redan finns?

“Det är inte byggt för detta. Vi bygger bara de funktioner som just butikskedjors marknadsavdelningar behöver.  De har helt andra behov och utmaningar än vad andra bolag har", säger Daniel Melkersson.

Funktionen planeras att rullas ut på Pinmetos plattform någon gång efter sommaren. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel