Sök

”Notch”, Byredo-grundare och Jens Lapidus satsar på svindyr tandkräm – ska göra borstningen ”sexig och cool”

Selahatine-handel

Jens Lapidus, CDLP-grundaren Andreas Palm och Markus ”Notch” Persson satsar alla på Selahatin. Foto:TT/Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De vill göra den tråkigaste på dagen till något lyxigt – med en riktigt exklusiv tandkräm.

Och de har en riktigt kändistätt ägarlista.

Skulle du betala runt 220 kronor för en tub tandkräm? 

Varumärket Selahatin slår vad om att det finns en del som är villiga att göra det, som söker något mer innovativt, premium och stilrent än vad Pepsodent, Colgate eller Sensodyne kan erbjuda. Och som kanske pryder handfatet bättre än en blåröd tub från en av de etablerade mainstreamfabrikörerna. Bakom bolaget, som verkar i det så kallade ”oral luxury”-segmentet står grundaren Kristoffer Vural och medgrundaren och vd:n Patrik Holmberg.  

Inspirationen till tandkrämerna – med namn som ”Snowfall” och ”Of course i still luv you” – kom faktiskt efter att Kristoffer Vural fick en stroke och var rullstolsburen i ett år. Han utvecklade en känslighet för sinnesintryck som doft och smak och ville då förhöja vardagsritualer, som tandborstningen.

”Idén var att transformera en själadödande rutin till en ritual som du kan se fram emot. Det här är produkter som man börjar och avslutar varje dag med och det sätter en känslomässig ton för ditt liv”, säger Kristoffer Vural i en kommentar.  

”Trots att människor uppskattar god mat och fin design så har tandkräm smakat och sett likadan ut i 70 år – det är hög tid att ändra på. Ambitionen med varumärket är att göra kategorin sexig och cool.” 

Idag säljs Selahatin redan på exklusiva varuhus runt om i världen samt via den egna e-handeln. Bolaget backas av en hel radda namnkunniga och tunga investerare. På ägarlistan finns också författaren Jens Lapidus, Johan Bäcke; medgrundare av Byredo, samt Andreas Palm och Christian Larsson som är grundare av CDLP.  Den senaste att gå in är inte heller vem som helst. Minecraft-grundaren Markus “Notch” Persson deltog genom sitt investeringsbolag Notch Investments när Selahatin tog in 4,4 miljoner kronor i den senaste rundan. 

”Kapitalet ska användas till att finansiera utbyggnaden av produktportföljen och möta ökad efterfrågan”, säger vd:n Patrik Holmberg.

Selahatin har hittills lanserat tandkrämer, munvatten och munsprayer som beskrivs som orala parfymer, med exotiska smakkombinationer inspirerade av Kristoffer Vurals arv från Turkiet och Sverige. Det är också därifrån namnet kommer. 

”Alla andra kategorier inom beauty har ett brett spann av budget- och lyxsegment. Det existerar inte i den här kategorin. Det är oundvikligt att marknaden kommer att korrigera det – det är bara en fråga om när”, säger Patrik Holmberg.

Selahatin grundades 2016 och dubblade omsättningen förra året till 4,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,4 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer