Sök

Schibsted vill sälja Aftonbladet och SvD i miljardaffär – till storägare

SchibstedMedier

Kristin Skogen Lund, vd Schibsted. Foto: TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Schibsted vill sälja av alla nyheter och bli ett mer renodlat marknadsplatsbolag på börsen. Det meddelar bolaget under måndagsmorgonen.

Jättebudet på avknoppade Adevinta har lett fram till den potentiella miljardaffären.

Den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger Svenska Dagbladet, Aftonbladet och VG har ingått avtal om en potentiell försäljning av hela sin mediaverksamhet till storägaren i koncernen, stiftelsen Tinius.

Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsmorgonen. Det betyder att koncernen skulle delas i två och att nyhetsverksamheten (där även Podme ska ingå) plockas ut från börsen medan bolaget med arbetsnamnet Schibsted Marketplaces är kvar som ett noterat marknadsplatsföretag. I det sistnämnda ingår även affärsområdena Delivery och Growth & Investments.

Schibsted har blivit en viktig spelare i riskkapitalbranschen där de investerat miljarder i svenska techstartups i tidiga skeden. Det började med köp- och jämförelsesajten Blocket redan 2003, och fortsatte med bland annat lånejämförelsetjänsten Lendo 2009. Idag ingår flera aktörer i portföljen – bland andra Ingrid, Plick, Tibber, Mindler, Hypoteket, Hygglo och Rocker.

LÄS ÄVEN: Schibsted skrotar svenska VC-lådan – flera chefer går

Avtalets totala värde är 6,2 miljarder norska kronor, varav prislappen för området news media samt minoritetsdelar i Norsk Telegrambyrå, TT och Lokalavisene AS ligger på 5,4 miljarder norska kronor. Innehavet i Polaris Media värderas till 0,8 miljarder norska kronor. 

Schibsted har fått ett bud på avknoppade Adevinta på 141 miljarder norska kronor och koncernen har meddelat att det ska minska sitt ägande i det digitala annonsbolaget. Jättebudet har skapat nya strategiska möjligheter för Schibsted och för Stiftelsen Tinius, skriver koncernen i det färska pressmeddelandet. Det är också det som lett fram till dagens tillkännagivande.  

Större potential som separerade

”Efter en omfattande finansiell och strategisk analys av potentialen för värdeskapande inom Schibsteds nuvarande kärnverksamheter, News Media och Marketplaces, har vi dragit slutsatsen att båda har en potential som fristående bolag som är större än vad de kan leva upp till i vår nuvarande företagsstruktur,” säger Schibsteds vice styrelseordförande Rune Bjerke.

Idag innebär ett nytt historiskt ögonblick för Schibsted, med en stor strategisk förändring för att våra två nuvarande kärnverksamheter, News Media och Nordic Marketplaces, ska kunna nå sin fulla potential som separata företag. Vi är övertygade att det här beslutet kommer att vara till godo för alla intressenter, och vi ska göra allt för att säkerställa en bra övergångsperiod och sedan en spännande framtid för båda dessa företag”, säger Schibsted-vd:n Kristin Skogen Lund.  

Signering av slutliga avtal och transaktionens genomförande förväntas ske under första halvan av 2024.

Stiftelsen Tinius förvaltar den största aktieposten i Schibsted via Blommenholm Industrier. Stiftelsen bildades av journalisten och mediemagnaten Tinius Nagell-Erichsen 1996 med det huvudsakliga syftet att sträva efter en långsiktigt hållbar utveckling inom företaget som tryggar kvalitet och trovärdighet i alla dess publikationer, samt fria och självständiga redaktioner. 

Läs mer