Nu får han en kvarts miljard att shoppa svenska techbolag för

Breakit - Nu får han en kvarts miljard att shoppa svenska techbolag för

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Efter klippet i Paradox ska Per H Börjesson dubbla investeringstakten.

Investmentbolaget Spiltan är en av de stora vinnarna när spelsuccén Paradox på tisdag noteras på  Stockholmsbörsens First North-lista. I samband med noteringen säljer Spiltan aktier till ett värde av över 240 miljoner kronor. En mindre del av pengarna, cirka 20 miljoner kronor, kommer Spiltan dela ut till sina ägare i samband med bolagsstämman i början av juni. Men resten av vinsten planerar Spiltans vd och grundare Per H Börjesson att pumpa in i nya svenska tillväxtbolag. 

”Räknat du in kreditlinan vi har hos banken så handlar det om runt en kvarts miljard som vi planerar att investera”, säger Per H Börjesson.

Och merparten av dessa pengar kommer att hamna i svenska techbolag.

”Vi har redan idag vår största exponering mot bolag i inom tech-sektorn och vi tycker att det är fortsatt intressant att titta på bolag inom det segmentet”, säger Per H Börjesson.

Tidigare har Spiltan gjort ungefär 2 investeringar per år på vardera 10 till 20 miljoner kronor men nu flaggar Per H Börjesson för både större och mer frekventa investeringar.

”Nu kommer vi att investera mer, kanske uppemot fyra investeringar per år och varje investering kan bli på 30, 40 miljoner kronor”, säger han.

Per H Börjesson har dock inte för avsikt att ta upp kampen mot de största svenska techinvesterarna som Northzone, Creandum och EQT.

”Nej, de jagar ju bolag som ska erövra världen på två år. Vi nöjer oss med att entreprenörerna vill erövra Sverige, det är mer vår stil”, säger han.

På fredagsmorgonen blev det också klart att den kinesiska techjätten Tencent köper 5 procent av aktierna i Paradox i samband med börsnoteringen. Per H Börjesson är i det närmaste överväldigad av att få in en sådan prominent ägare.

”Det är fantastiskt att ett sådant gigantiskt bolag överhuvudtaget bryr sig om ett sådant litet svenskt bolag. Möjligheterna att marknadsföra sig i Kina via deras 900 miljoner användare är ju gigantiska”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER