Mentimeter lämnar Silicon Valley: "Bättre att bygga härifrån"

Breakit - Mentimeter lämnar Silicon Valley: "Bättre att bygga härifrån"
Mentimeter. Foto: Pressbild
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Tyckarstartupen Mentimeter har återvänt från San Fransisco - med en ny marknadschef och en omsättning som ökat med 174 procent det senaste året i ryggen.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Mentimeter - som utvecklat en app som kan göra möten och presentationer roligare, bland annat genom omröstningar - har precis deltagit i det prestigefulla inkubatorprogrammet 500 Startups i San Fransisco.

Där kunde de ha blivit kvar, eftersom USA står för 20 procent av omsättningen, men nu är de trots allt tillbaka i Stockholm igen.

“Vi var öppna för att stanna, men vi ville göra den analysen på plats i USA. Det vi kom fram till var att det är bättre att bygga Mentimeter härifrån”, säger bolagets vd och grundare Johnny Warström.

Eftersom bolaget har kunder i 55 länder kom man fram till att tillväxtresan lika gärna kunde fortsätta från Sverige, enligt Johnny Warström. 

“Det handlar om att vi i bolaget får se till att ha ett globlat mindset, det är viktigare än att vara på plats”, säger han.

Förra året omsatte bolaget 4 miljoner kronor, en ökning med 174 procent sedan året innan. Samtidigt har de enligt Johnny Warström en tillväxt på 14-15 procent per månad, och går för tillfället med vinst - även om resultatet för 2015 blev “något minus”.

För två år sedan tog bolaget in kapital genom en ängelinvestering. Sedan dess har man vuxit på egen hand. Enligt Johnny Warström får bolaget många propåer från investerare.

“Men för oss handlar det inte om pengarna, utan i så fall om att få in rätt person i bolaget”, säger han.

Nyligen tappade Mentimeter Donna Hanafi till Tictail. Nu har bolaget anställt en marknadschef - Erica Magnergård, som fram tills nu varit Norden-chef på Natural Cycles.

“Hon ska bygga upp vårt marknadsteam, som kommer bli extremt starkt. Det är en insikt från USA, att vår tillväxtmotor på det området är otroligt stark”, säger Johnny Warström.

Han menar att bolaget hittills lagt allt fokus på själva produkten - nu är det dags att fokusera lika mycket på marknadsföring om man ska nå målet att ha 100 miljoner användare år 2019.

“Värvningen är en medveten satsning på det, vikten av det är något vi har fått med oss från USA”.  

I dag har Mentimeter 4,5 miljoner användare, varav 2.000 är betalande företag. Bland dem finns stora bolag som Ericsson, McKinsey, Microsoft och Deloitte.

Läs fler artiklar
LÄS MER