Sök

Annonssamarbete med Sweef

Så blev de ett av Sveriges mest hajpade möbelföretag: ”Vi har lagt tid på att bygga vårt varumärke”

Sweefe-handelTillväxt

Ludvig Ungewitter, Sweef.

Hannah Runsten

Sweef har på kort tid växt till att bli ett av de starkaste varumärkena inom inredning och möbler i Sverige. Ludvig Ungewitter, grundare och vd, delade under Breakit Scaleup Day i Stockholm i slutet av november sina viktigaste nycklar för att växa snabbt och lönsamt.

I fjol ökade omsättningen från 145 till 217 miljoner med svarta siffror på sista raden. Möbelföretaget Sweef, som grundades 2011, har nyligen gjort sitt första förvärv och nu väntar internationell expansion. I en bransch som generellt jobbar i motvind har man hos Sweef hittat vägarna som leder i tydlig uppåtgående riktning, vilket också bolaget prisades för under Breakit Scaleup Day i november då de tog hem priset ”Årets Scaleupraket”. Enligt Ludvig Ungewitter, grundare och vd på Sweef, ligger långsiktighet till grund för stor del av tillväxtresan.

”Vi har lagt tid på att bygga vårt varumärke, ha fullt fokus på möblerna och att göra våra kunder nöjda – inte minst på sikt. För oss har det aldrig handlat om att pusha snabba köp, priskommunikation eller tillfälliga prissänkningar.”

Relevant kundfokus

Trots lågkonjunktur och en generell återhållsamhet inom inte minst möbelhandeln har Sweef slagit säljrekord flera månader under den gångna hösten. Ludvig Ungewitter konstaterar att även det grundar sig i deras långsiktiga arbete med kvalitetsmöbler och stort kundfokus.

”Våra kunder har oftast funderat på att handla en möbel en längre tid innan själva köpet sker. Eftersom vi i synnerhet erbjuder soffor och sängar, och det är möbler som står sig i tiden, har det varit värdefullt att lägga vikt vid att hjälpa kunden att hitta rätt. Och låta det ta den tid som behövs.”

Vi har valt en grundmarginal som är anpassad för att sälja direkt till kund

Hos Sweef har man aktivt valt att bara sälja direkt till kund och inte via återförsäljare. Ett av skälen är att kunna säkerställa en hög service. Ett annat är marginalerna.

”Vi har valt en grundmarginal som är anpassad för att sälja direkt till kund. Det gör att våra kunder kan få en kvalitetsmöbel de är nöjda med till ett lägre pris än om vi haft flera mellanhänder och marginalerna hade behövt vara större.”

Förvärv och internationell expansion

Sweef, som har sitt säte i Stockholm därifrån de driver sin e-handel mot privatpersoner och företag samt har fysiska showrooms, har den senaste tiden gjort sitt första förvärv – duntäckestillverkaren ”Happy Fluffy Cloud”. Förvärvet kändes, enligt Ludvig Ungewitter, naturligt rätt då produkterna utgör ett relevant komplement till Sweefs sängar och går i linje med deras produktstandard. Samtidigt har Sweef expanderat och gått ut i både Norge och i Tyskland. Av naturliga skäl började de med Norge.

”Vi började inte från noll där. I Norge är många vana att surfa på svenska sajter och vi hade norska kunder redan innan vi aktivt valde att gå ut och växa där.”

Att komma ut på den tyska marknaden har däremot krävt mer.

”Det är många processer för att etablera sig i Tyskland. Vi räknar med att det kommer att ta några år att få bra fart där, men vi ökar successivt och stadigt.”

Möjligheter i en ostadig tid

I takt med att många bolag backar till följd av lågkonjunkturen ser Ludvig Ungewitter flera möjligheter i det aktuella läget.

Har du möjlighet att gasa så är det i de flesta fall också ett väldigt bra läge att göra det nu

”Just nu kan det exempelvis vara enklare att hitta nya medarbetare, sluta vissa typer av avtal och att hitta lokal. Har du möjlighet att gasa så är det i de flesta fall också ett väldigt bra läge att göra det nu, när många andra tvingas gå i motsatt riktning.”

Att ta höjd för att låta vissa processer ta lite extra tid är också något Ludvig Ungewitter lyfter som smart, inte minst i ekonomiskt svajiga tider.

”Vill du uppnå ett visst mål eller få något att fungera på riktigt bör du undvika att sätta en för snäv deadline. Se till att det finns tillräckligt med tid för att lyckas lägga en bra grund. Det kommer du att vinna på i det långa loppet.”

Sweef har kvalitetsmöbler för ditt hem och kontor. Läs och se mer här!

Ludvig Ungewitters 3 tips för hållbar tillväxt

1. Var transparent och schysst – mot alla du jobbar med: kunder, leverantörer och anställda. Alla vill jobba med någon de gillar.

2. Förlita dig inte för mycket på tips. Det är lätt att få ett tips och använda sig av det rakt av. Ta in tips, värdera dem, och ha dem med dig när det eventuellt blir rätt omständigheter och timing för ditt bolag.

3. Varje beslut, varje dag blir något stort efter ett tag. Alla beslut behöver inte vara rätt, men ta besluten och försök styra rätt i så stor utsträckning som möjligt, så kommer resultaten.

Hos Sweef får du hjälp att hitta rätt möbler till ditt hem och kontor – som du är nöjd med även på sikt. Välkommen att få en Sweef-upplevelse här!

Läs mer