Storytel-chefen Jonas Tellander: "Om 20 år jämförs vi med H&M"

Breakit - Storytel-chefen Jonas Tellander: "Om 20 år jämförs vi med H&M"
Jonas Tellander, vd på Storytel. Foto: Johanna Ekström
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

För några år sedan var Jonas Tellanders skräckscenario - att behöva gå tillbaka till ett dagjobb - nära. Idag är hans bolag Storytel värderat till över en miljard.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Jonas Tellander kunde ha blivit golfproffs. Men på golfgymnasiet i Skåne insåg han att det fanns andra som var bättre.

Och efter att ha jobbat sig uppåt i karriären i tio år genom olika chefsroller, först på Unilever, sedan Arla och slutligen läkemedelsbolaget Roche i Schweiz, stod det klart att inte heller “någon slag läkemedelshöjdare” var något för Jonas Tellander.

“Det hade inte känts bra. Jag hade alltid drömt om att starta något eget, men hade inte speciellt många förebilder. Jag bodde i Skåne, pluggade kemiteknik i Lund, fick ett bra jobb på Unilever - och kom in i karriärsnurran”, säger han.

Nu har han slagit sig ned i en oval orange soffa på Storytels nya kontor på Valhallavägen i Stockholm. I soffan bredvid sitter styrelseledamoten och bolagets tidiga investerare Jonas Sjögren. Samtalet har glidit in på Elon Musk.

“Han är helt otroligt. Man pratar om Steve Jobs, men Musk är ännu mer visionär och går bara på de stora frågorna”, säger Jonas Tellander.

Han har precis lyssnat klart på boken om Teslas grundare, som nyss släpptes på svenska, och är inspirerad. De storslagna idéerna har också fått honom att fundera på vad för typ av världsförbättrande Storytel skulle kunna åstadkomma.

“Vi håller på med läsning, då kan man gå på analfabetismen i världen. Det kan vara det stora målet. På så sätt bidrar man till att utbildningsnivåerna höjs, och med det kommer demokratisering och, i slutändan, världsfred”, säger han, men inte med några yviga gester, Jonas Tellander ger snarare ett lugnt och eftertänksamt intryck.

Riktigt där är dock inte Storytel i nuläget, även om bolaget som Jonas Tellander byggt upp nu har ett marknadsvärde på över en miljard kronor.

“Vi har i varje fall skapat en plattform som gör att vi kan börja tänka den tanken. För drygt sex år sedan hade vi 2.000 abonnenter och saker och ting gick allt annat än bra”, säger han.

Innan Jonas Tellander startade Storytel hade han gått igenom ett antal affärsidéer. Efter att ha lagt ner ett projekt med ett soppkök i Skåne i slutet av 90-talet, eftersom det blev “för mycket soppa och nära kundkontakt”,  beslutade han sig för att sätta upp tre kriterier för vad för typ av bolag han skulle starta.

Det skulle vara en konsumentprodukt, den skulle vara teknikbaserad och det skulle vara på en nischmarknad.

Att det skulle bli just ljudböcker insåg han när han köpt sin första Ipod och provade att lyssna på en ljudbok via det numera Amazon-ägda ljudboksbolaget Audible.

“Ljudboken blev tillslut klockren, den levde upp till alla mina kriterier. Plus att det är en bra grej, det är inte spel och dobbel eller något sådant. Drivkraften var inte främst att tjäna pengar, då hade det nog varit smartare att starta något inom spel”, säger han.  

Förra året köpte Storytel upp Massolit förlag, där bland annat B Wahlströms bokförlag ingår. Det innebar att bolaget listades på Aktietorget.

Nyligen stod det också klart att Storytel köper upp den danska konkurrenten Mofibo för 125 miljoner kronor. Något som sedan dess fått aktien att öka med över 30 procent - och gett Storytel ett marknadsvärde på 1,4 miljarder kronor.

Jonas Tellander har de två senaste dagarna suttit i möten med danskarna och känner sig lite “småsliten” efter uppköpet.

Men han poängterar att han normalt sett jobbar mer eller mindre kontorstider.

“Jag insåg tidigt att det här var ett långt race, som kommer hålla på hela mitt yrkesverksamma liv. Så jag har varit hemma mycket och umgåtts med mina barn, de är 7, 10 och 12 och så har jag en bonusflicka på 7 också”, säger han.

Det senaste året har han också ägnat åt att renovera sitt hus på Lidingö. Jonas Tellander är stockholmare i grunden, uppvuxen i närförorten Hägersten. Pappa var domare och mamma lärare.

Men själv närde han alltså entreprenörsdrömmar. När de väl uppfylldes och han startade sitt ljudboksbolag 2005 infann sig ett rus som han levde på i flera år, berättar han. Det vägde upp att han fick gå ner 80 procent i lön.

Ruset höll i sig fram till finanskrisen 2008. Då hade han kämpat med att få finansiering under ett helt år. Pengarna var slut och kunderna blev färre. Det gick inte att få lån.

Jonas Tellander berättar att han vaknade varje morgon med ett bultande hjärta och tänkte: Är det idag vi måste lägga ner?

“Allt sunt förnuft sa att vi skulle lägga ner då. Men det var det sista jag ville, för då skulle jag behöva gå tillbaka till dagjobbet igen och dessutom vara en misslyckad entreprenör. Det var skräckscenario nummer ett”, säger han.

Sista utvägen blev det då nya tv-programmet Draknästet. Jonas Tellander tänkte att om han skulle lyckas ställa sig framför tv-kamerorna och övertyga drakarna så var det “meant to be”.

“När jag väl fick handskaket med Richard (Båge, reds anm) var det fantastiskt. Det var jätteskönt, även om det efter det fortsatte att vara tungt i ett och ett halvt år. Men i och med det visste jag att vi skulle klara oss genom 2009”, säger han.

Richard Båge investerade en miljon och fick tio procent av bolaget.  

Sedan 2010 har Storytel varit lönsamt och vuxit i princip konstant. Det har skett i samklang med att Iphone har slagit igenom och Spotify har vuxit. En viktig utveckling var också att bolaget utvecklade ett offlineläge.

“Det är inte lätt att ha ett lönsamt bolag i ett helt digital försäljningskanal. Så det är jag jättestolt över”, säger Jonas Tellander.

I den senaste kvartalsrapporten stod det klart att bolaget har 220.000 betalande kunder samt att att vinsten på 6,7 miljoner innebar en ökning med 570 procent jämfört med samma period förra året.

En annan sak som Jonas Tellander är stolt över är att bolaget i februari utsågs till ett av Sveriges 100 bästa företag att jobba på av organisationen Karriärföretagen.

Vad han tror att det beror på? Dels att det alltid är lättare att trivas på ett företag som det går bra för.

“Men jag sitter också ner regelbundet med alla i personalen för att förstå vad folk har för drömmar och vad de är bra på. Det är viktigt att folk känner att man har koll på det och vad som är nästa steg för dem”.

Han berättar att han under åren på Unilever - och kanske främst Arla - förvånades över uppdelningen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

“Det var extremt uppdelat och inte alls en miljö som jag ville vistas i - att det skulle vara en konflikt i allt och att allt skulle förhandlas”.

“Det har jag med mig här, jag försöker se till att det inte blir så, och det är något som startups är bra på, att ge personalen mer inflytande”, säger han.

Idag har Storytel, i och med uppköpet av Mofibo, ungefär 110 anställda. 70 personer sitter i Stockholm.

I juni lanserar man de första renodlade ljudböckerna som är helproducerade inhouse. Bolaget har sneglat på hur till exempel Netflix arbetar med att ta fram egna serier.

De egenproducerade berättelserna ska vara uppbyggda mer som en serie än som en klassisk bok. Den första som släpps den 14 juni kommer handla om Maskeradbalen och Gustav III, men med en oväntad tvist.

Vad har då en person som byggt upp ett miljardbolag genom att få folk att lyssna på böcker själv för relation till ämnet? Inget brinnande litteraturintresse, ska det visa sig.

“Jag läste mycket när jag var 20-25, men när jag var mitt inne i karriären blev det mest managementlitteratur”.

“När jag började lyssna på Audible blev det mer böcker, jag lyssnade bland annat på John Grisham. Sen har jag plöjt igenom de kioskvältande deckarförfattarna, som Liza Marklund, Camilla Läckberg och Mari Jungstedt”.

“Man kan säga att det är ganska lättsmält, och så har jag varvat det med böcker som den om Steve Jobs, boken om HQ och nu senast Elon Musk”, säger han.

Samtalet återgår till Elon Musk, som Jonas Tellander tror att folk om 20 år kommer beskriva som “riktigt stor”.

Då kommer även Storytel vara ett storföretag i kaliber med vad H&M är i dag, menar han.

“Det är förmätet och jag kanske kommer få äta upp det, men jag tror på allvar att vi om 20-30 år kommer vara ett företag som jämförs med den typen av stora bolag. Det är en resa som tar tid, men vi skapar ett nytt kundbehov som är universellt. Det finns ingen naturlig begränsning i det vi håller på med”, säger han.

Själv planerar han att vara kvar i bolaget länge.

"Jag är väldigt dedikerad till det här, Storytel är en stor del av min identitet. Och det är som pandoras ask, det blir bara mer och mer spännande ju mer man håller på".  

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel