Sök

Eldstickan dubblar: “Har vågat satsa ännu mer”

Myynti ABEldstickanehandel

Martina Sahl, grundare och vd för Eldstickan. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

E-handlaren ökar – och går med vinst.

Den klassiska tändsticksasken har länge funnits i typ alla hem, och även om den andas tradition kan den ibland kanske kännas lite trist.

Det tyckte i alla fall Martina Sahl när hon var föräldraledig för ett par år sen. Hon saknade något snyggt att tända ljusen med och eftersom själv är bäste dräng drog hon igång Eldstickan, som förutom att göra tändstickor paketerade i glasflaskor även gör designade brandfiltar. Tanken är att de förutom att fylla sitt syfte även ska fungera som inredningsdetaljer.

“Jag vill öka medvetandet om brandsäkerhet”, säger Martina Sahl, numera vd på egengrundade Eldstickan. 

“Jag har insett att det finns många som inte vet vad en brandfilt är, och hur man använder den.”

Men det går även bra ekonomiskt. Under det brutna räkenskapsåret som slutade i våras omsatte bolaget 8,7 miljoner kronor. En dubblering mot året innan då omsättningen låg på 4,3 miljoner kronor. Vinsten landade på ungefär 1 miljon kronor. 

“Tidigare år har efterfrågan varit större än antalet produkter jag tagit fram, men nu har jag tagit större risk i inköpen och bunkrat upp med fler produkter”, säger Martina Sahl.

“Det har lönat sig.”

I dagsläget säljs produkterna både i den egna e-handeln och i drygt 300 butiker i 10 länder.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer