De tog gatorna med storm och ett tag stod det minst ett par elsparkcyklar i varenda gatuhörn. Bara i Stockholm fanns det ett tag åtta stycken bolag som ställde ut elsparkcyklar i hopp om att vi skulle ladda ner deras app och ta oss en åktur mot en mindre avgift. Sedan dess har det lugnat sig betydligt och reglerna har stramats upp. Samtidigt har fler och fler köpt egna elsparkcyklar och det har skapat nya problem. Nu vill regeringen kartlägga användningen av elsparkcyklar och tillhandahållandet av elsparkcyklar och har därför gett myndigheten Trafikanalys att utreda. “Vi har gått från en marknad som främst bestod av hyrda elsparkcyklar till en ökad andel privatägda elfordon. När marknaden ändras kan det uppstå nya situationer, till exempel har skador relaterade till elsparkcyklar gått ned i åldrarna”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. “Därför behövs en kartläggning för att följa elsparkcykelns utveckling.” Utredningen ska vara klar i slutet av oktober 2024.