När den förre amerikanske presidenten Donald Trump kastades ut från Facebook, Twitter och Instagram i februari 2022 tog han saken i egna händer och drog igång ett eget socialt medie. Truth Social föddes och blev såklart Trumps favoritplattform för att få ut sitt budskap. Men trots draghjälpen från miljoner engagerade Trump-supportrar har Truth Social haft svårt att lyfta. Under förra året brändes 50 miljoner dollar, motsvarande 530 miljoner kronor och under första halvåret 2023 har förlusten landat på 23 miljoner dollar. Motsvarande strax över 240 miljoner kronor. En nätt förlust på 770 miljoner på bara 18 månader alltså. Det framgår av dokument som NBC har tagit del av. Plattformen siktar nu på att gå ihop med en Spac och på så sätt hamna på börsen. Om den affären inte blir av är det inte säkert att bolaget överlever. Donald Trump själv är, trots mängder av åtal för finansiella oegentligheter och försök att påverka valarbetare under presidentvalet 2021, favorit till att utmana Joe Biden i nästa års presidentval i USA.