Breakit - Volvo inleder ny satsning - med självkörande lastbilar i gruvor
Foto: Pressbild

Volvo inleder ny satsning - med självkörande lastbilar i gruvor

Jonas de Lange
Jonas de Lange
25 maj 2016, kl 15:42

Volvo tar nya kliv inom självkörande bilar - och passar på att ge Google en känga.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
25 maj 2016, kl 15:42

Vad gör man när man redan producerar självkörande bilar? Bygger större självkörande bilar, såklart!

Det verkar åtminstone vara Volvos filosofi.

Vi har tidigare rapporterat om att Volvo Cars redan om ett par år planerar att skicka ut självkörande bilar på Göteborgs gator. Nu har även det gamla systerbolaget Volvo AB kommit igång med tester av sina självkörande lastbilar.

Det handlar om ett forskningsprojekt där en samarbetspartner till Volvo inom gruvindustrin ska använda sig av självkörande lastbilar för att transportera malm mellan olika delar av gruvan.

“Vi kör igenom gruvan en gång så att bilen lär sig grundrutten, sedan har vi mätsensorer och teknik som gör att lastbilen själv lär sig hur vägen går och optimerar transporterna på egen hand. Det kan påminna lite om en robotgräsklippare som rör sig allt mer effektivt ju mer den lär sig”, säger Torbjörn Holmström, teknisk direktör på Volvo AB.

Fordonen kommer dock inte att släppas ut på allmänna vägar utan kommer att hålla sig inne på gruvbolagets privata område. Enligt Torbjörn Holmström beror det till stor del på att det ännu inte finns någon lagstiftning kring självkörande, eller autonoma, fordon på allmän väg.

“Nu inleder vi med att testa en bil men tanken är att ha flera i framtiden. När alla är självkörande gör det att vi kan optimera trafikflöden och öka produktiviteten samtidigt som vi sänker utsläppen”, säger Torbjörn Holmström.

Självkörande bilar är ett brett begrepp som innefattar allt från farthållare till bilar helt utan förare. Torbjörn Holmström delar upp det i fem olika delar.

“Det första är när man inte behöver använda fötterna och bilen kan gasa och bromsa själv. Steg två är att man inte behöver använda armarna för att svänga, steg tre är att man inte behöver använda ögonen för att titta sig omkring. Sedan kommer steget att man inte behöver använda huvudet och kan göra annat stora delar av tiden. Sista steget är när man tar ut föraren helt ur bilen. Det är där vi är nu”, säger han.

Bilarna som nu testas och demonstreras i ett bergrum utanför Göteborg klarar sig alltså helt utan mänsklig interaktion. Enligt Torbjörn Holmström gör det Volvo till världens ledande bolag inom bilautonomi.

“Vi har varit ledande genom åren inom automation och ska vara stolta över att vi är starka på det området i Sverige. Det pratas mycket om de hajpade bolagen i USA som Google och Apple men de har inget som inte vi har. Genom att visa det här vill vi också visa att de inte gör något unikt. Vi är på samma nivå. Skillnaden är att vi också vet vad som behöver finnas i botten för att hela systemet ska fungera”, säger Torbjörn Holmström.

Han betonar dock samtidigt att det inte bara är för att trycka till Google som de har gjort satsningen.

“Med privatfordon kan man göra självkörande bilar för att det är en cool gadget. Vi måste visa för våra kunder att det faktiskt skapar värde för dem och att det finns finns en rejäl affär i det här”, säger Torbjörn Holmström.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel