”Vi har inga kvinnor i klimakteriet här”, säger högt uppsatt chef på stort svenskt företag.
Det är ett citat som hamnat i Luleåbaserade Mewe&you-grundaren Helene Strandkvists mentala mapp över ”tokiga saker som svenska chefer har sagt”.
Uttalandet är naturligtvis befängt och bygger på gamla föreställningar om att klimakteriet är lika med pensionsåldern. I verkliga livet är 60 procent av alla yrkesarbetande kvinnor i tiden runt klimakteriet och efteråt, där bara förstadiet kan vara i många år.
Mewe&you är en helt ny app som hjälper kvinnor i arbetslivet att hantera klimakteriet och som riktar sig till i första hand stora företag (men en B2C-lösning, alltså direkt till konsument, är också på gång). Appen bygger på maskininlärning och AI och ska skräddarsy lösningar och stöd för att anpassa sig till individen. Tanken är att arbetsgivaren erbjuder tjänsten, jämte andra stöd för att öka välmåendet hos de anställda, ungefär som en sömnapp.
Enligt Mewe&you, som har utvecklats med hjälp av Karin Sjöö-Åkebloms digitaliseringsbolag Tromb, så kan klimakteriet tvinga många kvinnor att ta ett steg ner i karriären.
”Jag kan bara utgå från min egen upplevelse. Jag har varit entreprenör i 20 år, inom mode och e-handel. Jag var det fram till 2017. Då blev jag förlamad och det visade sig vara en olycklig kombination av stress och symptom i förklimakteriet”, säger Helene Strandkvist.
Då började två resor – det fysiska tillfrisknandet och en omskolning inom kvinnohälsa.
Även om klimakteriet kanske inte tar sig så extrema uttryck så säger Helene Strandkvist att det kan vara svårt att befinna sig i hormonell obalans.
”Jag var irriterad på alla jag jobbade med och stormade ut ur möten av ilska eller gråt. Det kändes inte professionellt”, säger hon.
”Majoriteten av alla sjukskrivningar på grund av stress är kvinnor och många av dessa är i klimakterieåldern.”
Den så kallade övergångsåldern kan också vara en karriärdödare då den får kvinnor att tacka nej till befordringar eller sluta arbeta helt.
Annars kanske man tänker att småbarnsåren är den stora jämställdhetspuckeln – att kommer man bara förbi den så blir det bra?
”Klimakteriet inträffar när man är på toppen av sin karriär, förmåga och inkomst”, säger Helene Strandkvist.
Det är också i en tid då ansvaret på hemmaplan kan vara som tyngst – med sönderfallande relationer, tonårsbarn och åldrande föräldrar. ”En dålig cocktail”, som Helene Strandkvist kallar det.
”Det finns siffror från McKinsey som visar att för varje kvinna som får ett vd-jobb så slutar två, det är ju förödande för jämställdheten.”
Inte okontroversiellt
Än så länge är Mewe&you i beta-fas. Bolaget har fått positiv feedback från användare på tjänsten och fått stöd från Vinnova på 300.000 kronor för att utveckla tjänsten vidare.
Hur ser du på utmaningen i och med att det är chefen som erbjuder klimakterieappen till sina anställda?
”Ja men den finns. En del kvinnor, speciellt på högre positioner, vill inte dela sina symptom i en app som kommer från arbetsgivaren, och jag har förståelse för det. De säger att det här är jättebra men jag betalar gärna själv. Det är en utmaning men vi börjar med B2B och tar B2C ganska snabbt.”
Men chefen tar inte del av den personliga informationen i appen?
”Absolut inte!”
Tidningen Kollega skrev nyligen om ett företag som ville utbilda alla i vad klimakteriet är och hur det påverkar kvinnor. Bolaget fick bassning i en debattartikel, för att befästa fördomar och beskriva alla kvinnor som hormonstyrda.
Vad tänker du om den debatten?
”Jag tänker att det saknas grundläggande kunskap om kvinnor och våra hormoner för vi är inte lika män. Vi är också själva våra värsta fiender och tycker att vi ska klara allt utan stöd”, säger Helene Strandkvist.
”Ju mer vi pratar om det desto mer normalt kommer det att vara. Ju mer kunskap alla får av det ju mindre kommer vi fokusera på det. Det finns som jag ser det ingenting negativt in the long run”
Hon har själv stött på den attityden.
”Folk säger “åh nej, måste vi prata om klimakteriet?”. Men det här handlar inte om det egentligen, det handlar om att lösa symptomen enkelt så man själv slipper bli sin egna klimakterieexpert.”
Ni vill outsourca klimakteriegooglandet till er?
”Ja, precis.”
”Millenopausen”
Mewe&you är inte ensamma om att sätta fokus på klimakteriet. Precis som mens för några år sedan blev ämne för en slags avstigmatiseringskampanj är livet när mensen avtar nu i samma fas. Det har gått ett par år och tidsföljden kan förklaras av en grupp i samhället – generationen som kallas millennials.
”Alla gör sig redo”, säger Mewe&you-grundaren.
Hon skulle inte beskriva 80- och 90-talisterna som särskilt köpstarka då de är ”belånade upp över öronen”. Men de är en krävande grupp som är helt och hållet teknikvana.
”Det här är den första generationen någonsin som kommer gå in i klimakteriet och veta vad de kan förvänta sig”, spår Helene Strandkvist.
Hon hänvisar till det amerikanska magasinet Womens Wear Daily som utnämnt gruppen på väg in som "millenopause" (en ordlek med ordet menopause).
Alla kan inte springa efter grönt stål
Helene Strandkvist är ute och pitchar och nätverkar, berättar hon. MeWe&You har fått finansiering från Almi i form av ett innovationslån för att kunna bygga sin tekniska lösning och stöd från Vinnova. Men investerarklimatet är sådär just nu.
”Vi är redo att ta in kapital”, säger Helene Strandkvist.
”Tiderna är vad de är och vi har bara börjat. Men vi måste investera i den förändring vi vill se. När alla vill investera i det gröna stålet får vi inte glömma bort människan”, säger hon.
Vad får ni för feedback från investerare?
”Många tycker det är en jättebra lösning men det är så, killar går ut med en idé och får pengar medan kvinnor går ut med en färdig produkt och får affärsrådgivning. Men vi kvinnliga entreprenörer behöver också pengar."
Den chefen som påstod att det inte jobbade några kvinnor i klimakteriet på det stora svenska bolaget fick svar på tal av Helene Strandkvist.
”Jag frågade om sjuktalen och då blev det tyst.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.