Det är dags att på allvar lyfta kvinnohälsa! Det har varit parollen för den senaste tidens våg av femtechbolag. Och det är en på alla sätt viktig kamp att ta. Kvinnors kroppar har varit åsidosatta. På riktigt åsidosatta. Det är den manliga kroppen som har varit standard i vården, när det ska forskas och när nya läkemedel ska tas fram. Femtechbolagen vill rikta om strålkastarljuset och bryta tabun kring kvinnohälsa. De skopar upp de kvinnor som vården av någon anledning missar eller som vården inte hinner med. Oavsett vad man tycker om vem som ska ge vård när och hur så är väl en rehabbad förlossningsskada, ett brutet tabu kring klimakteriet eller amningshjälp när det gör rent ut sagt skitont en vinst – eller hur? Det är så här man tänker kring femtech. Det är i alla fall så jag tänker kring femtech. Att bakom vinstintresse så finns det åtminstone någon som bryr sig om hur jag mår. Men låt mig parafrasera Flashback-ryttarna och missnöjda medelålders män i kommentarsfält och fråga: Har inte femtech gått för långt? Jag syftar till begreppet Femtech. Det var väl bara en tidsfråga egentligen innan det, precis som mycket annat relaterat till feminism, skulle urvattnas av kommersialiseringen (tänk alla fast fashion-kedjor som hejade på kvinnosaksfrågan när det var trendigt). LÄS ÄVEN: Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll Enter: Mia Femtech. Mia Femtech, som erbjuder sina tjänster i Stockholm och Göteborg, syns lite varstans just nu. Kanske har du sett reklamen för bolaget på Instagram? Den nya femtech-aktören i stan lovar att ”harmonisera” dina bröst. Det är oklart vad som åsyftas i reklamen men budskapet om att det råder disharmoni går i alla fall fram. Går man in på Mia Femtechs svenska hemsida klarnar bilden. ”Den nya femtech-lösningen” lovar att forma och skulptera bröst på 15 minuter utan narkos. ”Harmoniseringen” ökar bröstomfånget med en till två kupstorlekar – det går att se själv på före- och efterbilder. De unga kvinnorna är efter proceduren märkbart mer ”top heavy”. Det är inte allt. Man får också en ”Mia Concierge” i ”Mia-upplevelsen”, skvallrar hemsidan. ”Tillsammans skapar ni en skräddarsydd plan som tar hänsyn till dina behov, viktiga händelser och kommande milstolpar.” Handlar detta också om disharmoni under tröjan? Den frågan får hänga i luften. Sist men inte minst. Här kommer grädden på moset. Mia Femtech som kryllar av tech- och wellness-lingo om kvinnohälsa har också hakat på NFT-trenden. ”Vi säkerställer ditt ingrepps äkthet genom en unik Diamond NFT skapad för att du ska omfattas av våra omfattande garantiprogram”, heter det. Wow. Hade det varit samtidsbingo så hade Mia Femtech kunnat claima sitt pris. Ding, ding, ding – full pott! (Lite synd att de missade AI, men låt gå). Nya större brön och en NFT på det. Kvinnohälsa i ordets rätta bemärkelse (Obs! Det hade delvis kunnat vara det om fokuset kanske hade legat på rekonstruktioner efter cancer). Bakom Mia Femtech står Nasdaq-noterade Establishment Labs. I en annons får vi veta att plastikkirurgibolaget har som mål att omsätta en halv miljard dollar år 2026. Att rida på femtechvågen verkar vara ett strå till den stacken. Det är kul när det varar. När begrepp för att öka jämställdheten mellan män och kvinnor inger hopp och tar ut en riktning. Det är alltid lika trist när de tänjs och breddas i absurdum till att betyda, tja, ingenting. Det är dessutom en omöjlig fajt att vinna, fajten om ordet. Det är lika bra att lämna walkover i diskussioner som börjar ”varför kan inte snyggare bröst vara femtech om det gör vissa kvinnor mer nöjda med sina liv?”, precis som ”det är väl jättebra och jätteviktig feminism att en kvinna sitter i toppen på det här klimatvidriga bolaget som betalar i stort sett ingenting till arbetare – det är ju ändå ett steg framåt?”. Missförstå mig rätt. Femtech är inte över. Men när begreppet blir allas gäller det för svenska femtech-uppstickarna att leverera innehåll på ordet. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.