Sök

Här är de 7 viktigaste punkterna från Spotifys nya årsredovisning

Spotify

Daniel Ek. Foto: Michael Loccisano/Getty Images for Spotify

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Miljonkapital till ägarna, miljontals nya användare och miljardkontrakt för nya kontor. Vi har samlat de 7 viktigaste punkterna från Spotifys årsredovisning för 2015.

På måndagkvällen offentliggjordes Spotifys årsredovisning för 2015 och vi har bland annat kunnat rapporterat om att omsättningen återigen exploderat för det svenska musikbolaget. Totalt omsatte bolaget över 18 miljarder kronor i fjol

Den kraftiga ökningen är naturligt nog den mest centrala punkten i årsredovisningen. Men här följer ytterligare sex andra punkter som kan vara värda att lägga på minnet inför framtiden.

1. Omsättningen ökar, men det gör förlusterna också.
Sveriges flaggskepp i techvärlden redovisade en förlust på hisnande 1,6 miljarder kronor förra året. Det är en ökning med 6 procent jämfört med 2014. Siffran ska dock inte nödvändigtvis ses som en varningssignal – tillväxten accelererar trots allt fortfarande.

2. Ledningen kvitterar ut 158 miljoner kronor. 
Förlusten är som nämnt inte nödvändigtvis något hot mot affären men man kan ändå tycka att det ser märkligt ut när ledningsgruppens ersättningen femfaldigas på bara ett år.

Eftersom Spotify har avböjt att kommentera årsredovisningen helt och hållet är det svårt att avgöra varför ersättningen ökar så kraftigt. Vi överlåter till er läsare att spekulera i hur mycket rikare grundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek eventuellt blir på kort sikt.

3. När ska Spotify börsnoteras egentligen?
Av bolagets årsredovisning för 2014 framgår det att Spotify räknade med att börsnotera bolaget senast 2017. Tidigare under tisdagen kunde dock sajten Di Digital rapportera att man inte hade kommit närmare någon börsnotering ett år senare. Då hade istället tidslinjen förskjutits ett år. Efter bolagets senaste gigantrunda kan det dock verka som att musiktjänsten trots allt ser en framtid som noterat bolag inom ett par år.

4. Användarsiffrorna avslöjas och annonsintäkterna ökar.
Av årsredovisningen framgick det att bolaget hade 89 miljoner användare varav 28 miljoner var betalande prenumeranter. Sedan dess har bolaget fått ytterligare två miljoner betalande prenumeranter.

Värt att nämna är också att annonstintäkterna dubblades under det gångna året. Vi har tidigare rapporterat om att bolaget drog in endast 1,7 kronor i månaden per gratisanvändare under 2014.

Nu har dock annonsintäkterna per användare ökat med 50 procent till 2,5 kronor i månaden. Det är såklart fortfarande löjligt lite pengar per användare men det visar att Spotify ändå satsar lite mer på annonser.

Kanske kan bolaget i framtiden göra en lönsam affär av gratisanvändarna också?

5. Bolaget satsar miljardbelopp på kontor.
Det har pratats mycket om att Spotify kommer att flytta från Stockholm om inte bostadssituationen förbättras i Sverige. Idag har bolaget ungefär 1000 anställda i hemlandet – och färre lär det inte bli på ett bra tag. Bolagets hyreskostnader ökade nämligen med 1,3 miljarder kronor i fjol på grund av ett nytt hyresavtal för kontor i Stockholm.

6. Spotify sitter med 5,5 miljarder på fickan.
Under åren har det pratats mycket om Spotifys aggressiva expansionstakt världen över. Samtidigt visar årsredovisningen att bolaget håller relativt hårt i pengarna.

Krigskassan är nu på strax över 5,5 miljarder kronor, upp från 2 miljarder kronor. Vår musikanalytiker Jon Mauno Pettersson har tidigare spekulerat i möjligheten för Spotify att köpa upp konkurrenter.

Nu kan man alltså se, svart på vitt, att det enda som saknas är viljan. Kapitalet finns.

Läs mer