Det Göteborgsbaserade Mimbly fortsätter framåt. Företaget, som har utvecklat en teknik som återvinner upp till 70 procent av vattnet i tvättmaskiner samt filtrerar bort mikroplaster, grundades av för närmare sju år sedan av Isabella Palmgren, Nicolas Maxant och Emil Vestman. Nu har bolaget tagit in 16,2 miljoner kronor i kapital. Pengarna kommer från tidigare ägare samt affärsänglar. Mer detaljer än så vill Isabella Palmgren inte ge, men hon berättar att de största ägarna efter den senaste kapitalanskaffningen är Chalmers Ventures och Polttina Oy. Bolaget tog in kapital för närmare tre år sedan: i den emissionen plockades 8,5 miljoner kronor in till en värdering av 33 miljoner kronor, enligt databasen Eivora. Enligt samma källa värderas bolaget i den senaste rundan till 96,2 miljoner kronor. Bolaget har tidigare även fått 19 miljoner kronor från Europeans Innovation Councils fond för gröna innovationer. “I somras gjorde vi en delstängning av rundan. Vi kommer att ta in ytterligare investeringar”, säger Isabella Palmgren, vd på Mimbly, när Breakit når henne på telefon. Hur mycket? “Det har vi inte bestämt helt än, men förhoppningsvis vet vi mer i december.” Idag finns Mimbly i Sverige, Norge, Danmark och Spanien. Kunderna är bland annat hotell, städbolag och hyresgästföreningar med gemensamma tvättstugor. Pengarna som nu trillat in på kontot ska användas för att fortsätta expandera verksamheten. “Fokus just nu är att få ut alla sålda system. Vi kommer inte hinna leverera ut allt som är sålt i år, men vi levererar ut så mycket vi bara kan och fortsätter sälja mer.” Systemen är uppkopplade, vilket gör att det kontinuerligt går att se kundernas besparingar. Enligt Isabella Palmgren har de så här långt sammanlagt sparat 788.000 liter vatten, över ett ton koldioxid och 97 kilo mikroplast genom att använda Mimblys system. “Målet är att komma ut starkare på fler marknader och få mer impact.” Var det svårare än ni trodde att få in kapital, med tanke på det rådande ekonomiska klimatet? “Det har självklart varit tufft. Jag tror att det alltid är det, oavsett om det är bättre eller sämre klimat, men nu är det mycket tuffare.” “Det är ett helt annat klimat nu än för två år sedan. Även för ett år sedan märkte man att det var på väg att bli tuffare, speciellt för hårdvarubolagen, vilket vi är. Det är mycket fokus på lönsamhet. Men det är också det vi fokuserar på, att bli lönsamma så snart som möjligt. Men med en hårdvaruprodukt är det en längre resa dit än vad det är för ett mjukvarubolag.” Bolagets nettoomsättning uppgick till 531.000 kronor under 2022, med ett minusresultat på 2,1 miljoner kronor. Det kan jämföras med det tidigare räkenskapsåret, som sträckte sig från mitten av 2020 och till slutet av 2021, där omsättningen blev 170.000 kronor med ett resultat på 2,1 miljoner kronor. Minusresultatet för fjolåret förklarar vd:n med kostnader för utveckling och lanseringen av produkten. När blir ni lönsamma? “Målet är att nå lönsamhet så fort det går. 2025 är det målet vi har satt upp.” Vilka är era största utmaningar? “Det har varit mycket utmaningar de senaste åren. Det är klart att covid påverkade väldigt mycket och även det tragiska kriget i Ukraina. Då blev det svårt att få tag på komponenter i och med långa ledtider och dyrare råvarupriser som också påverkar. Jag tror att man ständigt måste vara alert på nya utmaningar som kan komma som är bortom ens kontroll. Man vet inte vad som kommer hända.” “Men det ekonomiska läget som råder nu är en utmaning som påverkar. Även våra kunder påverkas av det, särskilt fastighetsbolagen, när räntorna blir högre.” Hur ser ni på konkurrensen? “Vi är i ett väldigt nischat segment med professionell tvättmiljö. Indirekta konkurrenter är större leverantörer, men på ett sätt är de ändå inte konkurrenter i och med att vår produkt fungerar med deras tvättmaskiner. Så än så länge ser det bra ut. Men det börjar komma mer lösningar för mikroplastfiltrering till konsumenter, men det tycker jag bara är bra signaler som visar att vi är på rätt spår.”