Läget må vara tufft nu men på några års sikt ser det betydligt ljusare ut för e-handlarna – i alla fall som sektor. E-handeln väntas nämligen stå för 41 procent av den globala detaljhandelsförsäljningen 2027 – mer än en fördubbling på tio år. Dessutom väntas den globala e-handeln generera en tillväxttakt på runt 10 procent samma år, vilket är dubbelt så mycket som den fysiska handeln. Det spår konsultbolaget Boston Consulting Group (BCG) i en ny rapport. ”Även om e-handeln inte fortsätter att öka lika snabbt som under pandemin, har branschen genomgått en märkbar och varaktig förändring”, säger Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG i Sverige och medförfattare till rapporten. Enligt studien ökade e-handelsförsäljningen med tre procent i Europa och sju procent både i USA och Asien under 2022 vilket är en kraftig inbromsning mot tidigare år. BCG pekar på en klyfta inom e-handelssegmentet – mellan vinnare och eftersläntrare. Men det är en brygga som kan överbryggas, säger Olof Darpö. ”Många marknader och kategorier är fortfarande flera år bort från full mognad inom e-handel och det finns stora möjligheter att genom rätt investeringar och bolagssatsningar driva företaget mot en ökad tillväxt.” Han pekar ut missarna som bolag kan göra. ”Att däremot inte investera och se e-handeln som ett av de viktigaste områdena att vinna i är att förneka en ny verklighet. Detta måste också efterlevas i verkligheten, vd och ledningsgrupp måste säkra att e-handeln inte bara ses som en kanal utan en strategisk investering för hela bolagets välmående och framtid”, säger Olof Darpö.