När Katarina Andersson svarar i telefon befinner hon sig på kontoret utanför Helsingborg. Sedan flera år tillbaka driver hon e-handeln Soul Factory. Idag har hon en bra dag. “Humöret svänger väldigt mycket”, berättar hon. Om några dagar ska hon få ett besked. Har cancern hon diagnostiserades med för några år sedan kommit tillbaka? “Jag vet inte hur resten av året ser ut för mig”, säger Katarina Andersson. Hon blickar tillbaka. För flera år sedan grundade hon tillsammans med sin familj smyckesbolaget Lyxxa, som senare såldes. Pengarna använde hon till att starta Soul Factory, en e-handel för yogakläder och livsstil. Sedan dess har bolaget växt organiskt. Likt många andra inom samma bransch har även Katarina Andersson byggt varumärket genom ett community på sociala medier. Idag har företaget över 20.000 följare på Instagram. Under pandemin hade bolaget sitt bästa år så här långt. “Det var många e-handlare, med fokus på yoga, träning och livsstil, som ökade mycket då”, säger Katarina Andersson. 2021 omsatte bolaget 12,3 miljoner kronor med ett resultat på över 300.000 kronor, enligt företagets årsredovisning. Året efter blev det annorlunda. Katarina Andersson diagnostiserades med cancer. Vardagen präglades plötsligt i mångt och mycket av operationer och behandlingar. Det påverkade även bolaget. 2022 stannade omsättningen på 10,5 miljoner kronor, med ett resultat på 63.000 kronor. Hur siffrorna för 2023 exakt kommer se ut är oklart, men enligt grundaren ser bolaget både en ökad omsättning och vinst, jämfört med året innan. Men det är inte utan slit. “Det tär att genomgå behandlingar och att nu vänta på ytterligare besked och samtidigt jobba på. Det tar enormt mycket av kroppen och hjärnan. Jag har känt mig mer eller mindre utbränd under en lång tid”, säger hon. Det är inte det enda som hon tycker är utmanande. Många gånger, när tankarna börjat snurra, har hon slängt sig över sin laptop. “Jag har sökt massor av information under den här tiden. Vad gör man med sitt företag när något sånt här inträffar? Vad gör andra som blivit sjuka och inte orkar eller inte kan driva företaget framåt? Det finns väldigt lite information och vägledning hur man ska gå tillväga i en sådan här situation.” När hon tidigare behandlades för sjukdomen kunde en av hennes dåvarande anställda, med titeln e-commerce manager, hoppa in och göra mycket av Katarina Anderssons arbete, något som hon beskriver som extremt hjälpsamt. “Jag vet inte vad jag hade gjort annars. Samtliga anställda ställde verkligen upp och lät mig fokusera på att bli frisk.” Nu har företaget fyra anställda, men personen som tidigare hoppade in istället för grundaren har gått vidare. “Vi är ett tajt team så vi pratar så klart mycket om allt det här. Det fungerar, men det är klart att det blir jobbigt för dem de dagarna när jag är nedstämd. Det märks nog även fast jag försöker att inte visa det, för i den här rollen som jag har måste man hålla skenet uppe och fortsätta jobba och leda gruppen.” Samtidigt känner bolaget av att den makroekonomiska omvärlden skakar. “Valutan sticker i väg, råvarukostnaderna har ökat och marginalerna sjunker, jag har inte råd att anställa fler just nu, och både jag och de som jobbar med mig måste göra mer av allt, så jag är tacksam att vi trots allt detta ökar.” Hon påpekar att många entreprenörer som på ett eller annat sätt sliter trots allt är programmerade med ett “allt går att lösa”-mindset. Hon är oftast en av dem. “Det här är första gången som jag känner att jag inte kan lösa allting själv. Jag har tagit hjälp av KBT-terapi, som har hjälpt en del. Jag får väldigt mycket stöd av min familj och anställda”, säger hon, och återkommer till verksamheten. “Men bolaget då? Vad finns det för stöd till det?” Hon menar att det, förutom att driva företaget, är viktigt att hänga med i svängarna för att kunna driva en e-handel, inte minst på grund av den ständiga tekniska utvecklingen, olika trender i marknadsföring och regelverk som exempelvis GDPR. “Jag skulle så gärna vilja veta hur andra har gjort. Några har frågat om jag inte bara ska pausa bolaget ett år, men det kan man ju inte göra. Lön och hyra ska betalas och lagret med produkter kan inte bara ligga där.” “Om man bestämmer sig för att sälja bolaget så tar det också tid och är ett stort projekt. Men jag vill inte behöva sälja bolaget, för det är ju det roligaste jag vet. Så om man inte har någon som kan ta över bolaget när man är borta och fokuserar på att bli frisk så blir det svårt. Det är en väldigt svår balans.” Trots att hon inte vet hur de närmaste månaderna ser har hon en hoppfull och lugn ton. “Snart får jag veta vad proverna säger. Om något, cancern, har kommit tillbaka, så måste jag gå igenom alla behandlingar igen. Då måste jag göra en plan för bolaget. Men om det inte har kommit tillbaka kör vi på. Då ska vi ta fram nya kollektioner.” När den här artikeln publicerades, ett par veckor efter att intervjun gjordes, hade Katarina Andersson än så länge fått positiva besked. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.