Influencers får hem en uppsjö av bud – handkrämer, dammsugare, tandblekning och mat – alla möjliga sorters produkter som ska marknadsföras i sociala media-stjärnans kanaler. Alla varorna ska beskattas som förmåner men hur noga efterlevnaden är bland influencers är svårt att veta, rapporterar SR Ekot. Skatteverket gör nämligen inga riktade kontroller och bara åtta personer har fastnat i myndighetens kontroll de senaste fem åren, visar Ekots kartläggning med 350 influencers. “De hänger inte med”, säger Camilla Gervide som ligger bakom bloggen Bloggbevakning. Skatteverket å sin sida säger att det inte går att kontrollera bort det här problemet. Istället satsar myndigheten på att vägleda och skapa förutsättningar för att göra rätt, säger Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket. ”Vi utgår ifrån att alla vill göra rätt för sig.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.