Nu är det bekräftat. Meta kommer att införa betalversioner av både Facebook och Instagram. Tjänsterna kommer att lanseras under november i EU och priset kommer ligga på mellan 120-150 kronor. Det skriver Meta i ett pressmeddelande. Betalversionerna kommer att vara fria från annonser, medan gratisversionerna, som fortfarande kommer att finnas kvar, kommer att ha reklam precis som innan. Anledningen till att man inför betalversioner är nya EU-regler där användare behöver godkänna insamling av data – vilket hotar Metas viktigaste inkomstkälla. Enligt Meta kommer de som går över till betalversionerna inte få sin data använd av annonsörer. I somras stoppade EU-domstolen Meta från att utan att ha fått godkännande av användare, kombinera data från externa plattformar med information som samlats in från sociala medie-jättens egna. I början av året bötfälldes Meta av Irlands dataskyddsmyndighet för att ha brutit mot EU:s integritetslagar. Techjätten ska betala 390 miljoner euro, motsvarande drygt 4,6 miljarder kronor.