Sök

Breakits reporter testar uppstickaren Vinted – och blir (nästan!) lurad

vintedApparEntreprenör

Breakits Julia Lundin testar Vinted. Foto: Pattie Suwan/iStock

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Produkterna på Vinted är löjligt billiga och leveransen är smärtfri. Men så plötsligt kommer nitlotten.

Breakits Julia Lundin har testat att köpa och sälja på second hand-uppstickaren Vinted – Litauens första unicorn, som nu har kommit till Sverige. Här berättar hon om resan – och hur en lätt besatthet växer fram.

“Varorna har betalats för. Skicka din e-post.”

En bedragare är i farten vid mitt första försäljningsförsök av ett par barnbyxor, men blir snabbt upptäckt av Vinted som blockerar användaren.

Vinted är den senaste i raden av second hand-sajter som har kommit till Sverige. I våras beslutade jag mig för att testa appen – och blev fast.

Låt mig förklara varför.

Omsätter 4,3 miljarder

Vinted föddes i Litauen 2008 och är idag Europas största marknadsplats för konsumenter med 75 miljoner användare på 17 marknader. 2019 blev bolaget Litauens första unicorn när det värderades till över 10 miljarder kronor. För två år sedan plockade de in 250 miljoner euro och värderades då till 3,5 miljarder euro. Den rundan leddes av svenska EQT Growth.

Nu kommer uppgifter om att Vinted överväger att sälja aktier värda mer än 200 miljoner euro. De har precis anlitat investeringsbanken Morgan Stanley för att överväga sina alternativ inför en eventuell börsnotering, enligt affärstidningen Financial Times.

Vinteds intäkter sedan lanseringen har gått spikrakt uppåt, men bolaget tyngs samtidigt av stora förluster.

 

När Vinted lanserades i Sverige gjorde de det i ett extremt hårt klimat. Trots detta var vd:n Adam Jay positiv. Ekonomin var ju så svajig så folk skrek samtidigt efter second hand. Sedan dess har de klivit in i Danmark och den 9:e november är det dags för Finland.

Första gången jag tar mig in i appen är det vår. Det är då väldigt många polska användare – faktiskt knappt några svenska överhuvudtaget. Det blir tydligt att Vinted är ute efter att bygga upp ett flöde med många publicerade produkter.

Det är väldigt lätt att söka på sajten. Typ “Spiderman”, sen klicka i “tröja” och vilka storlekar man letar efter. Eftersom produktutbudet är så stort så är det också en idé att favoritmarkera varor för att inte glömma bort vad man är intresserad av. Jag slås direkt av hur extremt billigt allt är. En Spiderman-tröja som kan kosta 300 kronor i butik ligger ute för 25 kronor på Vinted. En inte alltför vild gissning är att det kan bero på att så många säljare är från Polen. De svenska användare tar ofta dyrare pris.

Jag blir som besatt.

Min son växer fort och nu kan jag alltså hitta en helt ny garderob till honom för knappt 200 spänn.

Jag sitter kväll in och kväll ut med hökögon och scannar igenom alla nya produkter som fyller flödet. Så inser jag att de har lyckats med just det som e-handelsexperten Emma Lindgren säger är en förutsättning – den enorma mängden produkter gör att det aldrig blir tråkigt.

Ingen avgift hos säljaren

Vinted har anammat lite av Traderas strategi. Man behöver inte betala det accepterade priset som står på varan, utan det går bra att buda under. Man kan även välja att “bundla” köpen – alltså om en säljare erbjuder flera varor så kan man spara fraktkostnader och får då rabatt på hela priset.

Så här tjänar Vinted pengar:

  • Ett köparskydd: en extra summa läggs på priset där det bland annat ingår en återbetalningspolicy om beställningen exempelvis aldrig levereras eller kommer fram skadad. 

  • Spotlight på garderober: säljare kan betala 78 kronor för att få sju produkter från sin “garderob” att lyftas fram i flödet under sju dagar.

  • Säljare boostar produkter: avgiften ligger mellan 0,6 öre till 56 kronor.

  • Tredjepartsannonsering: annonsörer kan genom en self service-plattform skapa egna kampanjer som syns i appens flöde

Ingen avgift hamnar hos säljaren, som i Blockets och Traderas fall. Det är alltså istället köparen som får lägga på köpskydd och frakt. Frakten från Polen ligger vanligtvis på runt 20 kronor, medan du inom Sverige inte betalar någonting.

Under vissa perioder tar Vinted bort fraktavgiften eftersom de vill locka fler användare till appen. Vid sin svenska marknadsföringspush har de på senare tid arbetat hårt med tv-reklam, Youtube-prerolls och influencer marketing. Bland annat har de tagit hjälp av profiler som Wilma Holmqvist, Joanna Avento, Therese Lindgren, Nattid, Penny Parnevik och Molly Hammar.

När man har kopplat sitt konto till Vinted och köper en vara så inleds en konversation med säljaren där denne har fem vardagar på sig att posta varan. Pengarna sätts in på kontot när paketet är framme och man har meddelat att allt är okej.

Bara två oväntade grejer inträffar under mina flera köpförsök.

1) Jag köper en Avengers-tröja för 50 spänn. Köparen säger att denne ska skicka varorna, men tiden går, och till slut får jag ett meddelande om att hen har en ryggskada och “inte kunnat ta sig ur sängen”. Vinted skickar direkt en negativ auto-feedback på säljaren och en återbetalning görs.

2) En t-shirt anländer så nopprig och urblekt att den bara går att använda som pyjamas.

Annars kommer kläderna fram hela och rena.

När jag ska testa att sälja en vara så är instruktionerna rejält lätta. Det går snabbt och Vinteds arbete med AI kommer väl till pass. Baserat på vilken bild man använder så rekommenderar Vinted vilken kategori jag ska lägga produkten i.

Vinteds system rekommenderar även vilket pris man kan sätta, baserat på skick och vilket pris andra har satt på liknande plagg. Finesser som känns självklara av en second hand-app idag.

Men vid försäljningen av ett par barnbyxor tar det stopp. Jag råkar ut för ett, till synes, bedrägeri på en gång. En användare köper byxorna, vad jag förstår, och jag uppmanas skicka min e-postadress. Men eftersom jag tidigare har köpt produkter förstår jag att det inte är så här det går till. Så ser jag att medlemmen blockeras av Vinted.

Jag verkar inte vara den enda som råkat ut för detta.

Det flera användare på Vinted vittnar om är just bedragare som skickar bank-id-koder och utgör sig för att vara från supporten. Läs gärna mer i vår artikel om anmälningarna från Konsumentverket (länk).

När jag slutligen gör ett försök att sälja ett par andra byxor “på riktigt” så går det bra. Direkt när köparen har tryckt på knappen så blir jag ombedd att ladda ner en fraktetikett i form av en QR-kod. Jag packar in byxorna i en avfallspåse (ja, det var det enda jag hade hemma), drar runt onödigt många varv tejp och går till Posten vid Fridhemsplan. Där visar jag etiketten och byxorna skickas iväg. 7 dagar senare ska pengarna finnas på mitt konto.

Vinted har ingen lokal närvaro i Sverige, utan sköter allt centralt från huvudkontoret i Litauen. Även frågorna får skickas till pressavdelningen.

Överlag säger sig Vinted vara nöjda med sin start i Sverige.

“Att lansera på en ny marknad är alltid spännande och utmanande, eftersom alla länder är så olika. Sverige var vårt första land i Norden, och teamet har arbetat hårt för att förstå hur svenskar tänker kring begagnat”, skriver Vinted i ett mejl.

Hur stora är intäkterna i Sverige so far?
“Det kan vi inte svara på.”

Inga av second hand-plattforma är lönsamma, inte heller ni. Hur svårt är det att bli lönsamma på den här typen av marknaden och när räknar ni med att vara det?
“Förra året fortsatte minska våra förluster avsevärt. Vi investerar kraftigt i tillväxt och plöjer tillbaka alla pengar vi tjänar in i verksamheten. Samtidigt har vi under 2023 fokuserat på att leverera ett positivt resultat. Dock är det för tidigt att dela hur det har gått under 2023.”

När jag blev medlem på Vinted i våras så var det främst polska säljare. Hur har det förändrats?
“Vi såg till att svenskarna skulle ha tillgång till Polen från start. Det var viktigt för att få ett så stort urval av begagnade grejer som möjligt. Nu märker vi att svenskarna handlar allt mer av varandra. Vi lanserade precis i Danmark och släpper snart i Finland, och de tre nordiska länderna kommer att vara tätt sammankopplade.”

När jag berättar om de många dåliga recensionerna på Trustpilot och anmälningarna till Konsumentverket som rör bland annat hur människor blivit av med pengar, så verkar det inte komma som en överraskning för bolaget.

Till exempel dessa rader:

“På grund av Vinteds bräckliga system då de frågat efter bank-id blev jag scammad på 5000 kronor och när jag försökte kontakta Vinted fanns det inte någon kontaktinformation förutom att skriva ett meddelande, som jag aldrig fick svar på.”

Bolaget är väl medvetna om att de har grova problem med bedrägerier.

“I takt med att konsument-till-konsument-plattformar blir mer populära ökar också risken för att dessa plattformar drar in bedragare. Exemplen du nämner representerar vanliga bedrägerier och bedrägerimönster.”

Bland de mest frekventa händelserna som Vinted ser är att medlemmar ombeds ange sina betalningsuppgifter efter att de har gett bedragarna sin personliga e-postadress eller telefonnummer. Som jag uppgavs göra i min första försäljning.

“Bedragarna kan utge sig för att vara både köpare och säljare. Vid en första kontakt kan det se ut som officiell kommunikation från Vinted, medan budskapet i själva verket är påhittat för att försöka stjäla information eller bankuppgifter från andra medlemmar.”

Vad gör ni för att stoppa det här?
“Vi uppmuntrar medlemmarna till att aldrig lämna ut sin personliga information till köpare eller säljare. Transaktioner bör inte diskuteras utanför Vinteds meddelandesystem. Våra medlemmar bör också vara medvetna om att avsändarna kan utge sig för att vara till exempel representanter för Vinted.”

Om man är ny medlem och inte vet hur det går till då?
“För att förhindra nätfiske bland våra nya medlemmar genomför vi regelbundet kampanjer för att förebygga detta.”

Eftersom det verkar hända så många, är det inte något ni behöver gräva djupare i då?
“Vi kan inte förklara specifika detaljer om hur vi stoppar bedragarna , men vårt säkerhetsteam arbetar dagligen med detta. Bland annat genom att blockera dubletter av konton, ytterligare telefonverifiering, och andra verktyg som syftar genom att upptäcka misstänkta. Sedan i år har vi pop up-funktioner för att varna medlemmar.”

Missa inte de andra artiklarna i vår kartläggning av de nya spelarna inom second hand:

Läs mer