Friluftsmärket Astrid Wild fortsätter på inslagen väg med ökad omsättning. Det gäller både för 2022 och i prognosen för nuvarande år, berättar medgrundaren Maria Paulsson Rönnbäck för Breakit. Under etableringsåret 2019 var omsättningen låg och på resultatraden syntes ett minus på 0,7 miljoner kronor. Men sedan tog försäljningen fart och intäkterna ökade från 2,3 miljoner, till 7,2 miljoner. Nu kan Breakit avslöja att omsättningen under 2022 fortsatte upp till 10,7 miljoner kronor. På rörelsenivå syns ett litet plusresultat på 50.000 kronor. “Det var ett utmanande år och det började någon gång under våren i samband med att räntehöjningarna började märkas av och köpkraften minskade. Men vi tog igen ganska mycket under hösten och vintern då outdoor har sin starkaste period”, säger medgrundaren Maria Paulsson Rönnbäck och fortsätter: “Vi är jätteglada över att vi lyckades växa ändå, under de omständigheterna”. Hon lyfter främst fram den höga andelen återkommande kunder som en bidragande faktor. Idag uppskattar hon att 25-30 procent av deras kunder är återkommande och handlar flera gånger. Även i år spår grundaren en tillväxt likt förra året. Men då återstår som sagt en stor del av bolagets viktigaste period under året. Astrid Wild har än så länge vuxit med lönsamhet och i huvudsak finansierat tillväxten med egna medel. Än så länge har de inga planer på att ta in riskkapital. “Det känns skönt att inte behöva tänka på den jakten just nu. Jag har arbetat i bolag som tagit in kapital tidigt och då blir det nästan som ett eget affärsområde. Vi har kunnat ha fullt fokus på produkt och på kund”, säger Maria Paulsson Rönnbäck. Vad är fokus framåt för Astrid Wild? “Vi har kommit förbi den första fasen där fokuset framförallt har legat på att hitta vad vi ska sälja. Nu tar vi ett större grepp om vilket värde vi fyller och hur vi uppfyller vårt mål om att få ut kvinnor i naturen. Det är en väldigt nischad marknad och vi funderar mycket på vad vilken typ av produkter det innefattar och vad vi ska tillföra till världen.” Bolaget håller också på att tillsätta en advisory board, alltså rådgivare som grundarna kan bolla olika strategiska frågor med. Det arbetet ska snart vara klart. Sedan fortsätter de också att arbeta på expansionen internationellt. Astrid Wild grundades 2019 av Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell.