Sök

Apple Watch blir spelbolagens perfekta reklamfönster

Mag InteractiveIllusion LabsApple Watch

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Apple Watch är ett jättebra reklamfönster för Sveriges främsta spelutvecklare.
Men någon direktförsäljning av formatet är inget som bolagen räknar med.

Rusningen efter Apples monsterklocka har varit stor. På bara några timmar sålde nästan alla modeller slut vid den internationella lanseringen.

Breakit har tidigare berättat att elektronikjätten har valt att lyfta fram de svenska techbolagen Pacemaker, Green Kitchen och Lifesums appar som flaggskepp i den nya produkten.

Sverige är även hem för några av världens främsta spelutvecklare. Det är intressant att fundera på hur spel kan fungera i den lilla displayen.

”Vi kollar vad vi kan hitta på, man kan säkert göra något kul. Men det handlar nog mer om relationsbygge med Apple än att det kommer att ge en massa pengar. Det behövs enorma volymer av spelare för att man ska kunna räkna hem en satsning inom vår kategori av spel, och innan Apple watch har blivit main stream är det en utmaning att nå dit", säger Daniel Hasselberg, vd för Mag Interactive, som bland annat ligger bakom ordspelet Ruzzle.

Det Malmö-baserade spelföretaget Illusion Labs har precis beställt en klocka från Tyskland. En av grundarna Andreas Alptun för samma resonemang - att tjäna direkta pengar på klockan inte är den främsta drivkraften.

”Apple har ju lyckats tidigare med saker man inte trodde att man kunde tjäna pengar på så det är väl inte omöjligt men framförallt är det en bra marknadsföringsgrej, att få ut företagsnamnet. Om det bara finns ett fåtal spel i klockorna så kan vi synas mer och i förlängningen tjäna på våra iphone-spel”.

Spelen som båda utvecklarna ser framför sig är enkla. Det skulle kunna handla om att binda ihop spelet i klockan med det i telefonen på något sätt.

”Mycket handlar om att ha en lite djupare notification-upplevelse, att göra något direkt på klockan som är meningsfullt i ditt spel på telefonen, även om det mesta sker där”, säger Daniel Hasselberg.

”Om det skulle bli ett helt nytt designat spel för klockan så blir det väldigt enkelt. Nästan som att hoppa tillbaka till Nintendo-tiden”, säger Andreas Alptun.

Ett finländskt startup-företag som kallar som Everywhere Games tror dock stenhårt på att spel i Apple Watch kan bli ett vinnande koncept.

”Det som har fungerat på smarttelefoner och surfplattor kommer antagligen inte att fungera på smartklockor. Så vi bryter ny mark och gör något helt nytt. Det är superspännande!”, säger medgrundaren Aki Järvilehto, till Tech Crunch.

LÄS MER: Rusning efter Apple watch - guldklockorna borta på 1 timme

Läs mer