Det har blivit allt vanligare att utifrån ett företagsperspektiv tala om vilka hållbarhetsgrepp man tar och vilka satsningar man gör på området. Men om uttalandena varit mer eller mindre målande och mindre specifika hittills så kommer de behöva spetsas. Nya regleringar gör att det är dags att ta era hållbarhetssatsningar på allvar – inte minst som techstartup. Att sätta ramarna för hållbarhetsarbetet redan i ett tidigt skede under bolagsresan innebär vissa utmaningar – och möjligheter, enligt Özge Özen Zink, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB. ”Ni kanske inte har samma resurser som ett större, väletablerat bolag, så sätt rimliga mål utifrån förutsättningarna. Men ni slipper också bagage och en omställningsprocess. Ni kan utgå från ett blankt papper och utforma planen som ni vill.” BÖRJA VID ERT ”VARFÖR” För att hitta en bra startpunkt för planläggningen av ert hållbarhetsarbete rekommenderar Fredrik Josefsson, ansvarig för entreprenörskap och tillväxtbolag på SEB, att starta redan vid bolagets ”varför” för att hållbarhetsplanen ska förbli relevant. ”Börja med att bottna i vad ni vill åstadkomma. Se till att era hållbarhetsmål går i linje med ert grundläggande syfte och era värderingar för att det ska bli genuint och hålla på sikt.” Även Özge menar att det finns ett stort värde i att upprätta en hållbarhetsstrategi som går i linje med era värderingar. ”Det blir mer naturligt att det då genomsyrar allt ni gör – från vilka partners och leverantörer ni väljer att samarbeta med till att ni på bolaget står bakom era mål i grunden.” OLIKA FOKUSOMRÅDEN Att strukturera upp olika hållbarhetsområden för att se över vad ni kan göra inom ramen för var och ett av dessa är också en viktig del, enligt Özge Özen Zink. ”Ni behöver titta på områden som klimat, ekonomi, mångfald och inkludering samt social hållbarhet var för sig. Det kommer både att underlätta ert arbete och göra det mer strukturerat.” > Om en elbil inte hade gått att få på leasing hade det varit betydligt färre > som kört elbil Fredrik Josefsson konstaterar att det följaktligen är av stor vikt att paketera och konceptualisera det ni gör på ett sådant sätt så att andra förstår och lätt kan ta det till sig. ”Det kan handla om att tydligt kommunicera det ni gör i olika sammanhang, exempelvis i en pitch eller redovisning. Men också att hitta smarta vägar fram till målet. Om en elbil inte hade gått att få på leasing hade det varit betydligt färre som kört elbil.” LÖNSAMMA HÅLLBARHETSLÖSNINGAR Att koppla ihop dina hållbarhetslösningar med din affärsmodell är ytterligare ett steg i din hållbarhetsstrategi du behöver se över, enligt Fredrik Josefsson. ”Skapa en tydlig bild av hur ni ska tjäna pengar på er hållbarhetslösning. Det måste finnas en lönsamhet kopplad till er affärsmodell.” > Konkretisera vad som ska ske, hur det ska gå till, när det ska vara uppnått > och vem som är ansvarig Att dokumentera din hållbarhetsplan menar Fredrik Josefsson också är av stor vikt, både för att ha någonting tydligt att följa upp för alla inblandade och för att ha något konkret att visa på när målen uppnåtts. ”Planen ska konkretisera vad som ska ske, hur det ska gå till, när det ska vara uppnått och vem som är ansvarig.” Här kan du läsa mer om vad SEB kan hjälpa dig med under din företagsresa. OMRÅDEN SOM GER VÄRDE PÅ SIKT När det kommer till vilka områden och grepp som kommer att ge störst värde på sikt har både Özge och Fredrik en del spaningar. Özge lyfter bland annat en cirkulär ekonomi och social hållbarhet som två av de viktigare: ”Att kunna återvinna och förlänga livslängden på din produkt eller tjänst och därigenom också minimera användandet av resurser, utgör en bra grund. Tittar vi på social hållbarhet så ser jag hälsa och välbefinnande som ett relevant område. Både den fysiska och psykiska ohälsan ökar, och vi behöver satsa betydligt mer på att jobba proaktivt med hälsa. Bolag som investerar i sina anställda kommer att attrahera topptalanger samt vara mer lönsamma och konkurrenskraftiga i längden.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/94870d352b3cec470ada0180f93cc2f9.jpg] Ett område som inte kommer bli mindre relevant framöver utifrån hållbarhetsperspektiv är hälsa och välbefinnande, enligt Özge Özen Zink. Fredrik Josefsson tar upp personlig säkerhet, energiomställning och en stabil energiförsörjning som viktiga områden. ”Det är områden som vi i vår vardag kommer i kontakt med som hämmar vår välfärd och vårt samhälle. Där finns det mycket att göra under lång tid framöver.” MÅNGFALD – FÖR EN HÅLLBAR TILLVÄXT Att det finns utmaningar med ett gediget mångfalds- och inkluderingsarbete är Fredrik och Özge överens om. Samtidigt konstaterar de att diversifierade arbetsteam är ett av de absolut viktigaste hållbarhetsområdena att arbeta med, inte minst när det kommer till innovation, kreativa lösningar och riskhantering, vilket ofta är av stor vikt för startups. ”Alla har vi våra olika bagage som bidrar till var och ens olika syn på hur världen ser ut. Det kan till en början vara utmanande att hitta en balans i det som grupp. Men när man hittat en metodik för hur alla får komma till tals och nytta – och kompletterar varandra – är det en otrolig styrka”, resonerar Fredrik Josefsson. > Du behöver inte ha alla svaren själv Mångfaldsarbetet är en mångfasetterad uppgift. Från att över huvud taget veta var man ska börja, vidare till att hitta en väl sammansatt uppsättning personer med olika bakgrunder och synsätt, till att maximera teamets potential. Idag finns dock en hel del hjälp att få då allt fler företag och organisationer specialiserar sig på att stötta entreprenörer, ledare, styrelser och ledningsgrupper i sitt mångfaldsarbete. Här – liksom inom de flesta utmanande tillväxtfrågorna – kan även ditt personliga nätverk och olika typer av ekosystem för dig som entreprenör vara till stor hjälp. ”Hitta och ta hjälp av förebilder, mentorer och personer du ser upp till eller anser har gjort en bra resa. Du behöver inte ha alla svaren själv”, avslutar Özge Özen Zink. SEB hjälper dig som entreprenör längs hela din bolagsresa. Här kan du läsa mer om vad SEB kan hjälpa dig med.