Sök

Ljusgårda tar in 87 miljoner till halverad värdering

LjusgårdaFoodtech

Andreas Wilhelmsson, vd på Ljusgårda. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ägarna trycker in mer pengar i Supernormal Greens-bolaget Ljusgårda.

Den storsatsande salladsodlaren Ljusgårda har beslutat sig för att det ska gå att odla storskaligt genom vertikala och vattenbaserade system. Sedan starten 2017 har Ljusgårda lagt stora summor på att utveckla sin verksamhet i ett industriområde i Tibro. Förra året hade bolaget en nettoomsättning på drygt 12 miljoner kronor, samtidigt som de visade upp en förlust på 114 miljoner kronor på sista raden.

Att bolaget är beroende av nytt kapital för att fortsätta växa i den snabba takt de vill är ingen hemlighet.

“Det kommer krävas hundratals miljoner de kommande åren för att hålla en bra tillväxttakt”, sa medgrundaren och vd:n Andreas Wilhelmsson till Breakit i samband med en nyemission förra året.

Nu avslöjar handlingar från Bolagsverket att Ljusgårda, som säljer sina sallader under varumärket Supernormal Greens, har genomfört en nyemission på cirka 87,5 miljoner kronor. I samband med kapitaltillskottet kapas värderingen kraftigt från 1 miljard (nyemission i början av 2022) till 437 miljoner kronor, de nya pengarna inkluderade. 

“Vi får en värdering som är anpassad efter det nya världsläget”, säger Andreas Wilhelmsson när Breakit når honom.

Han och medgrundaren Erik Lundgren gick själva in med 20 miljoner kronor i nyemissionen. 

Enligt Andreas Wilhelmsson grämde de sig över vad den nya lägre värderingen skulle innebära för deras ägande om de inte själva hittat ett sätt att delta i nyemissionen.

“Som grundare känns det väldigt jobbigt när värderingen går ner kraftigt. Samtidigt kände vi att ingen har bättre insikt i bolaget än oss. Vi är bland de bästa i världen på produktion, det är därför vi kan sälja salladen för 14:90 på Willys. Men vi har varit sämre än andra på försäljning och det är vad vi har gjort förändringar för att lösa nu. Istället för att sitta där och bli utspädda så tryckte vi in allt vi kunde och lite till”, säger Andreas Wilhelmsson.

Hur finansierade ni det här, har ni sålt i tidigare nyemissioner?

“Vi hade tillgång till en del av kapitalet men merparten har vi lånat av entreprenörer vi känner.”

Hur länge behövde ni fundera på det beslutet?

“20 miljoner är jättemycket pengar så vi tänkte länge och väl på det. Men vi var inte sugna på att bli utspädda här, vi har löst det som ingen annan har lyckats med i produktionen. Att värderingen går ner var bara att acceptera, men vi ville försvara oss på något sätt och nu kunde vi till och med öka vår andel lite.”

I år kommer Ljusgårda att omsätta någonstans över 30 miljoner kronor med ett minusresultat som är ungefär lika stort som förra året. Andreas Wilhelmsson säger att deras planer på en ny fabrik i Tibro kommer att innebära fortsatta förluster fram tills att den är i full drift.

I nyemissionen på 87,5 miljoner kronor är 41 miljoner en kvittning på pengar som skjutits till tidigare från Karl-Johan Perssons Philian, riskkapitalbolaget Back in Black och Jula miljö och energi. Den kontanta delen kommer också primärt från befintliga ägare.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer