Sök

Spotify slår till med oväntad vinst – "I det stora hela är vi nöjda"

SpotifyStreamingMusik

Daniel Ek, vd Spotify.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Spotify gör vinst – det räknade ingen med.

Den svenska musikstreamingjätten Spotify redovisar en rörelsevinst på 32 miljoner euro för det tredje kvartalet. Det motsvarar ungefär 375 miljoner kronor.

Det var en stor förbättring från motsvarande period förra året och mycket, mycket bättre än vad experterna hade väntat sig. Analytiker trodde inför rapporten att Spotify skulle göra en förlust på nästan 50 miljoner euro, eller en halv miljard svenska kronor. Bruttomarginalen kom in på 26,4 procent för det tredje kvartalet, nästan 2 procentenheter bättre än i fjol. 

Spotify lyfter fram flera förklaringar till resultatlyftet (tredje kvartalet i fjol innebar en rörelseförlust på 228 miljoner euro): förbättringar i podcast-affären och generellt lägre kostnader för marknadsföring och personal. 

Intäkterna växte med 11 procent under delårsperioden och landade på 3,4 miljarder euro, eller nästan 40 miljarder kronor. Det var lite bättre än väntat. Tillväxten skulle vara ännu högre om man hade räknat bort de sammantagna effekterna av valutarörelser under kvartalet. Spotify skriver att tillväxten delvis påverkades av "tidiga effekter" av de prishöjningar som bolaget genomförde i somras. Noterbart är det fria kassaflödet från den operativa verksamheten landade på +211 miljoner euro, alltså nästan 2,5 miljarder kronor. 

Användarbasen växer också. Antal användare som använder tjänsten på månadsbasis, inklusive den skara som lyssar via den reklamfinansierade gratistjänsten, uppgick till 574 miljoner stycken. Det motsvarar en ökning med 26 procent och det var något bättre än vad Spotify spådde i samband med förra kvartalsrapport i somras. 

Även antalet betalande abonnenter växer i god takt, och snabbare än vad bolaget självt bedömde för några månader sedan. Antalet betalande abonnenter uppgick i slutet av september till 226 miljoner. Här var ökningen 16 procent i förhållande till tredje kvartalet 2022. 

"I det stora hela är vi nöjda med utvecklingen i det tredje kvartalet, och tycker att verksamheten är välpositionerad för fortsatta framsteg", skriver Spotify och pekar på de mål som sattes upp på kapitalmarknadsdagen förra året, inklusive en omsättning om 100 miljarder dollar om nio år. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer